Slank en fit door te fietsen

18 maart 2009

5635_Lief_en_Leedfietsen.jpg

Fietsen maakt je strak, slank en fit. Fietsen hoeft niet uitputtend te zijn, want er plezier in hebben en regelmatig fietsen is genoeg om je conditie te verbeteren. Een goede fietshouding is belangrijk, maar je kan op een eenvoudige manier controleren of jouw houding optimaal is. Kies ook de juiste fiets voor een groot fietscomfort.

Effecten van fietsen op figuur en conditie

Fietsen is een duursport die hart- en bloedvaten gezond houdt en het uithoudingsvermogen verbetert. Mensen die 3 tot 4 keer per week 8 kilometer fietsen, hebben 30% minder hartklachten. Heb je last van zware benen ? Fietsen helpt je klachten te verminderen doordat het trappen zelf de plaatselijke bloedsomloop aanzwengelt. 

Fietsen heeft ook een positief effect op je figuur: je krijgt er krachtige beenspieren, strakke kuiten, slanke enkels en mooie dijen van. Als je cellulitis hebt, vind je ook baat bij de verbetering van de plaatselijke bloedsomloop.

 

Start langzaam, bouw op

De fiets is ideaal om na een periode van rust weer in beweging te komen. Je bouwt stilletjes de inspanning op, zonder je grenzen te overschrijden. Begin met 3 keer per week te fietsen, telkens ongeveer een half uur. Echt snel hoef je daarbij niet te gaan, zoek het tempo dat je lang genoeg volhoudt, 15 à 20 km/u . Fietsen hoeft immers niet uitputtend te zijn, maar belangrijk is wel dat je regelmatig fietst.

 

Een goede fietshouding

Hoe weet je of je zadel goed is afgesteld en je een goede fietshouding hebt?

  • Zet je hiel met gestrekt been op de trapper terwijl je op het zadel zit. Als je dan fietst, zal je been nooit helemaal strekken en je kniegewrichten niet onnodig belasten.
  • Hou tijdens het fietsen ook je rug recht, zo beperk je de kans op pijnlijke spieren.
  • Hou de bal en het voorste gedeelte van je voeten stevig op de pedalen. Bij het fietsen komt de kracht uit je bovenbenen en die wordt via de bal van je voet doorgegeven.
  • Ontspan je nek en schouders. Probeer de schouders zo laag mogelijk te houden om nekpijn te voorkomen.
  • Ontspan je armen en buig de ellebogen lichtjes. Hou het stuur losjes vast. Als je het stuur te stevig vastgrijpt, krijg je spierpijn in je onderarmen.
  • Het al dan niet opduiken van zadelpijn is vooral een zaak van gewenning, én van een passend zadel. Zorg ook voor makkelijke  zittende kleren die geen wrijving geven.

 

Kies de juiste fiets

Er bestaat telkens een specifieke soort voor stadsritjes, trektochten of zware terreinen, maar er zijn ook types waarmee je verschillende doelen kunt combineren. Een andere vuistregel is: hoe meer versnellingen, hoe soepeler het schakelen. Dat speelt vooral een rol op hellingen, als je veel bagage bij hebt, of moeilijke terreinen berijdt. Let ook op de framehoogte, dat is belangrijk voor het fietscomfort: de ideale hoogte is de lengte van je been maal 0,65. Aarzel niet om raad te vragen bij de aankoop van een nieuwe fiets. 
Soorten fietsen:
• klassieke stadsfiets: elegante fiets met goede spatborden, kettingkast, stevige bagagedragers, staander en ingebouwd slot. Handig om van en naar het werk te fietsen, maar niet robuust genoeg voor vakantietochten.
• ATB: een mountainbike (All Terrain Bike of ATB) heeft een stevig frame en dikke banden met profiel. Dit is een sportfiets, dus geeft geen groot rijcomfort. Voor tochten met moeilijke berijdbare paden en voor tochten dwars door het land.
• citybike of hybride: de robuustheid, stevige banden en sportieve look heeft hij van de ATB. Maar hij heeft ook alle voorzieningen van de stadsfiets om in het dagelijks verkeer te rijden, zoals spatborden, licht, reflectoren, bagagedrager. Prima voor korte en iets langere tochten of rustige fietsvakanties.
• hybride: ziet eruit als een gewone stadsfiets, maar het stuur is sportiever en hij heeft meer versnellingen. Je kunt er zowel de stad als het bos mee in. Voor korte dagtrips, en langere trektochten op overwegend normale terreinen.
• racefiets: vederlicht, dunnen banden en rijdt ontzettend vlot. Voor wielerfanaten die graag spurten, klimmen en schakelen. Geschikt voor snelle tochten zonder bagage, waar sportief rijplezier het haalt van rustig genieten van de omgeving.
• trekkingfiets: heeft een raceachtig stuur (iets breder en meer gebogen) en een hogere kwaliteit van de onderdelen, perfect voor wie de fiets gebruikt als vervoermiddel voor lange trektochten.

 

Bron: het maandblad Evita

reacties

reageer ook »

Reageer ook



De websites van sanoma maken gebruik van cookies. Wat betekent dit voor jou?   Info   Deze melding verbergen
Sluiten