3 redenen om nú buiten te bewegen

De donkere dagen eisen hun tol: minder licht, minder van het gelukshormoon serotonine en meer van het slaapverwekkende melatonine. Helemaal in winterslaap, zo lijkt het wel. Daarom: drie goeie redenen voor een leuke buitensport.

Lucht in je longen stimuleert je luchtwegen

De koude buitenlucht is goed voor je longen. Adem door je neus, zo warm je die koude lucht even op voor ze in je longen terechtkomt. Pas vanaf -6° C wordt het te koud voor je luchtwegen en heb je een goed excuus om binnen te blijven.

Profiteer van de kou-kick!

Buiten sporten als het kouder is, maakt de inspanning zwaarder, maar ook effectiever. Je bloedcirculatie krijgt een boost en je spieren krijgen meer zuurstof. Goed opwarmen als je begint, is wel een must.

Buiten sporten is goed voor je weerstand

In de buitenlucht sporten is de ideale manier om je immuunsysteem een zetje te geven. Altijd meegenomen in de winter! Het is wetenschappelijk bewezen: al na een half uurtje buiten sporten, circuleren er een derde meer ‘killercellen’ in je bloed, die vervelende virussen en bacteriën uitschakelen. En de slijmvliezen in je neus en keel raken ook beter doorbloed, en vormen een schild om ziekteverwekkers af te weren.

Lees ook:

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)