6 haalbare stappen naar een gezonder eetpatroon

gezond eetpatroon


Je hoeft heus je leven niet drastisch over een andere boeg te gooien om gezond(er) te leven. Met deze eenvoudige en haalbare tips ontzeg je jezelf niets, en leef je tóch gezonder!

Een gezonde levensstijl houdt zo veel meer in dan enkel vaak bewegen, groenten en fruit eten en voldoende water drinken. Vandaag de dag wordt eten vaak te zwart-wit bekeken: chocolade is slecht, een appel is goed. Even een zwak moment, en je het ziet als het einde van je dieet… Met deze tips leef je gezond(er) én blijf je bovenal genieten van lekkernijen!

Ken jij de half-bord-vol-groentenregel al?

De regel is simpel: je mag zo vaak eten opscheppen als je wilt, zolang de helft van je bord maar gevuld is met groenten. Zo eet je gezond en ga je toch met een voldaan gevoel van tafel. Smijt je salade niet doods op je bord, maar wees creatief met gezonde, magere dressings. Waak ook over alle vitamines van je groenten door ze te stomen, koken of te grillen.

Een appeltje voor de dorst (en honger!)

Een eenvoudige tip, maar eentje die heel effectief is: eet voor elke maaltijd – je ontbijt en lunch – een stuk fruit. Zo zet je de toon voor de rest van je maaltijd en ben je geneigd gezonder te eten.

Mijd vloeibare suikers

Wist je dat een blikje Coca-Cola al snel 7 klontjes suiker bevat? Deze ‘slechte’ suikers leveren geen vitaminen en mineralen, die een pure bron van suiker – denk aan een fruit – wél bevatten. Daarnaast verhoogt suiker de kans op diabetes type 2, zorgt het voor vervelende pieken en dalen in je bloedsuiker en is het slecht voor je tanden!

Frisdrank of andere gesuikerde dranken zoals voorverpakte smoothies, koffie of thee met suiker vervang je dus maar beter door een suikervrije variant. Eén van onze favorieten: water met een fris en fruitig smaakje. Het lest je dorst, ziet er heerlijk uit en is bovenal supergezond.

Laat doordeweekse zoetigheden staan

Je komt net van tafel, je ploft je voldaan neer in de zetel en plots borrelt een kleine goesting op. En ook al heb je genoeg gegeten, tóch snak je naar iets om je tanden in te zetten… Probeer er aan te weerstaan. Het is niet alleen ongezond, je slaapt er ook slechter door. Kun je de drang écht niet houden? Ga dan voor laatavondsnacks die je wél zonder schuldgevoel verorbert. 

80/20

Eens zondigen mag heus! Streef naar een 80/20 regeling. Zorg ervoor dat minimaal 80 procent van je voeding bestaat uit onbewerkt eten. Voeding die zo min mogelijk bewerkt is in de fabriek, en die niet uit pakjes of potten komt. Zo heb je nog 20 procent ruimte over om te genieten van guilty pleasures, zoals een koekje, een stukje taart of een glaasje wijn.

Zondigen mag!

Kun je té gezond eten? Ja! Veel mensen leggen zich te strenge regels op, terwijl af en toe een koekje of andere snack eten helemaal niet slecht is. Niet zozeer voor je lichaam, want het kan best overleven zonder dat stukje chocolade. maar als je jezelf te veel ontzegt, is je eetpatroon vrij beperkt. Hierdoor loop je heel wat essentiële voedingsstoffen mis.

Een gezonde levensstijl moet een manier van leven zijn, geen obsessie. Het is niet evident om áltijd gezonde keuzes te maken zoals op een verjaardag, op vakantie of op restaurant. Gun jezelf dus wat zoetigheden!

 

Bron: L. Steltenpool. ‘Kickstart naar een energieke en gezonde levensstijl’. Uitgeverij: Prometheus en Terrafemina. 

Lees ook:

Vorig artikel
Dit meisje verraste haar oma in het ziekenhuis… en hoe!
Volgend artikel
Deze lezeressen zijn dolenthousiast over onze zomerromans

Duoticket voor het Zandsculpturenfestival Disney Sand Magic

Van juni tot september wordt het strand van Oostende het decor van het spectaculaire zandsculpturenfestival. Maar liefst 240 vrachtwagens brachten speciaal zand naar het strand om de magische wereld van Disney tot leven te wekken. Wil jij er bij zijn? Koop dan nu een ticket en krijg er een tweede helemaal gratis bovenop!

€12.00 €24.00