Een gekookt of een gebakken eitje? Wat is nu eigenlijk gezonder?

Een gekookt of een gebakken eitje? Wat is nu eigenlijk gezonder?

Toegegeven, er bestaan heel wat fabels over eieren, dus het is best wel logisch dat je het allemaal wat onduidelijk vindt. Hoeveel mag je er nu eigenlijk eten? Zijn eitjes nu écht zo slecht voor de cholesterol? En wat is eigenlijk gezonder: een gekookt of een gebakken eitje? 

Iedere dag een ei eten slecht voor de gezondheid?

Eieren horen zeker thuis binnen een gezond voedingspatroon, aangezien ze vitamines en mineralen bevatten. Een ei is bijvoorbeeld rijk aan vitamine B12 en D, fosfor en seleen. Daarnaast vormen ze ook een bron van vitamine A, vitamine B2, foliumzuur, ijzer en zink.

Maar let op: eieren bevatten ook cholesterol, en die stof zou de kans op hart-en vaatziektes vergroten. Daarnaast kan het ook de ontwikkeling van diabetes type 2 een beetje verhogen.


giphy.com

Wat als je toch dagelijks een eitje wilt eten?

Eieren bevatten dus inderdaad cholesterol, maar zolang je niet meer dan 300 mg cholesterol per dag binnenkrijgt, en weinig andere procducten met verzadigde vetten eet, hoef je zeker niet aan de alarmbel te trekken.

Het advies luidt: probeer twee tot drie eieren per week te eten en deze af te wisselen met vlees, vis, kaas, melk en vleesvervangers. Kun je het niet laten en staat het dagelijks eitje steevast op het menu? Dan is het belangrijk om te minderen met andere voedingsmiddelen waarin ook veel cholesterol aanwezig is, zoals boter en vette vleeswaren bijvoorbeeld.

Een donkergele dooier is gezonder dan lichtgeel eiwit

De kleur zegt niets, maar dan ook niets over de gezondheidswaarde. De tint vertelt je wél of een kip veel mais of worteltjes heeft gegeten, maar dat is ook alles.

Een gekookt eitje is gezonder dan een gebakken ei?

Er zit inderdaad een verschil in door de bereidingswijze en het vet dat je gebruikt om te bakken.

Of je beter een gekookt of gebakken eitje kunt eten? Het voedingscentrum raadt aan om na te gaan wat je verder iedere dag eet. Een gebakken ei bevat namelijk ongeveer twee keer zoveel vet en verzadigd vet dan een gekookt ei, dus daar moet je zeker rekening mee houden.

Wat eet jij eigenlijk het liefst?

Bron: margriet.nl 

Nog een paar handige weetjes:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)