Een tekort aan ijzer?

Een tekort aan ijzer?

 

Wat doet ijzer?

Je lichaam heeft ijzer nodig om hemoglobine aan te maken. Dat is een stof in de rode bloedcellen die ervoor zorgt dat zuurstof uit de longen bij elke lichaamscel terecht komt. Een ijzertekort verstoort dit proces, waardoor grote vermoeidheid de kop op steekt. Daarnaast heeft ijzer ook nog andere functies. Het mineraal helpt bij afbraak van schadelijke stoffen in je lichaam en bij de productie van afweerstoffen die het immuunsysteem versterken.

Symptomen van een tekort aan ijzer

Mensen die een tekort hebben aan ijzer voelen zich futloos en zijn sneller moe na een inspanning. Ze hebben vaak hartkloppingen en voelen zich duizelig. Ook hebben velen te kampen met hoofdpijn. Tot slot worden je nagels brozer en je haar dunner.

Oorzaken?

Wie gezond en gevarieerd eet, heeft normaal geen probleem met ijzer. Toch zijn er enkele zaken die ervoor kunnen zorgen dat het lichaam te weinig ijzer binnenkrijgt. Zo kan bloedverlies door ziekte of menstruatie leiden tot ijzerarmoede. Dit is dan ook de reden waarom vrouwen een hogere ijzerbehoefte hebben dan mannen. Ook een vegetarische leefwijze kan voor problemen zorgen, omdat dierlijke producten in grote mate onze ijzertoevoer verzorgen. Een andere oorzaak kan zijn dat het lichaam het mineraal niet opneemt. In dit geval vraag je best raad bij een dokter. Ten slotte kan ook een langdurige fysieke inspanning een ijzergebrek veroorzaken.

Je ijzerpeil opkrikken doe je zo

Eerst en vooral is het belangrijk in het achterhoofd te houden dat er twee vormen ijzer bestaan. Enerzijds heb je heem-ijzer en anderzijds niet-heemijzer. Heem-ijzer vind je in vlees, vis, bloemkool, broccoli, pompoen, tomaten en citrusvruchten en wordt heel goed door het lichaam opgenomen. Niet-heemijzer komt voor in alle andere groenten, fruit, brood, graanproducten en aardappelen en wordt veel minder efficiënt opgenomen. Het is dus een fabel dat spinazie helpt om je ijzervoorraad bij te vullen, omdat het lichaam deze soort ijzer niet makkelijk opneemt. Toch fan van spinazie en nood aan een stevige portie ijzer? Om de opname van het niet-heemijzer te bevorderen is vitamine C het toverwoord! Eet dus ook groenten en fruit die rijk zijn aan deze vitamine (citrusvruchten, kiwi, aardbeien en bijna elke groente) voor een optimaal resultaat.

Opgelet!

Een teveel aan ijzer is giftig, overdrijf dus niet. 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)