Hoge bloeddruk? Beweeg ‘m omlaag!

Hoge bloeddruk? Beweeg ‘m omlaag!

Heeft je dokter een hoge bloeddruk bij je vastgesteld? Je bent heus niet de enige. Wist je dat kleine aanpassingen soms al heel wat wonderen doen?

Wat is een bloeddruk?

Je hart pompt bloed in jouw bloedvaten door zich bij elke hartslag samen te trekken en dan weer te ontspannen. Dit zorgt voor een druk in de bloedvaten. Dat is de bloeddruk.

Wat is een hoge bloeddruk?

Hoge bloeddruk of hypertensie is een aandoening, waarbij de bloeddruk te hoog is. Je hart trekt sneller samen en pompt het bloed ook sneller door de bloedvaten, wat voor meer druk zorgt. Dit wordt vastgesteld door je dokter.

Hoe krijg je een hoge bloeddruk?

Meestal kan men geen echte oorzaak voor de hoge bloeddruk vinden. Het kan familiaal gebonden zijn maar ook uitgelokt worden door overgewicht en het overmatig gebruik van zout en alcohol. De bloeddruk kan ook stijgen door gebruik van sommige pijnstillers of anticonceptie.

Hoe behandel je een hoge bloeddruk?

Een eerste stap in de goede richting is de aanpassing van je levensstijl. Afhankelijk van de bloeddrukwaarden die door jouw arts bepaald worden, kan dit de enige behandeling zijn. Wat verandert er dan voor jou?

  • Je gewicht moet onder controle gehouden worden. Een aantal kilo’s verliezen kan al zorgen voor een bloeddrukverlaging.
  • Rook je? Dan moet je die sigaretten voorgoed vaarwel zeggen. Roken is een grote risicofactor voor hart- en vaataandoeningen.
  • Rustig aan met dat zoutvaatje! Beperk je zout inname tot maximum 6 gram per dag, schakel over op zoutloos brood (te vinden in de biowinkel) en voeg geen zout toe aan je maaltijden.
  • Voorzichtig met dat glaasje wijn! Een hoge bloeddruk wordt ook veroorzaakt door alcohol.
  • Je kent vast het gezegde: An apple a day keeps the doctor away. Bij hoge bloeddruk is dat niet gelogen. Eet voldoende fruit en groenten en doe het rustig aan met verzadigde vetten.
  • Last but not least: beweeg! Ga minstens drie keer per week 30 minuten bewegen. Wandelen, fietsen, zwemmen, lopen,….Zorg voor regelmaat in je beweegmomenten. Mensen met een licht verhoogde bloeddruk, zouden een positief effect ondervinden van regelmatig sporten.  Kies ook vooral voor duursporten: fietsen, hardlopen en zwemmen zijn de beste keuze.

Heb je niet echt tijd om te sporten? Dan hebben wij vier praktische tips voor je die je op weg kunnen helpen!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)