Linzen: lief voor je lijf

Linzen: lief voor je lijf
Colorful variety of cereals in a bowls and scoops on wooden background. Red lentils, yellow bulgur and green dried peas; Shutterstock ID 353506178; Title: Libelle online: Linzen, lief voor je lijf

Geel, rood, oranje, groen of bruin: linzen zijn er in (bijna) alle kleuren van de regenboog. Deze kleurrijke peulvruchten smaken niet alleen in heel wat gerechten, ze zijn ook goed voor je lijn én je gezondheid. Dat bewees een studie van onderzoekers aan het St. Michael’s Hospital in Canada.

Gouden goedje uit Midden-Oosten

Linzen komen oorspronkelijk uit het Midden-Oosten, waar ze eeuwenlang in heel wat gerechten verwerkt werden. De gezonde peulvruchten verschenen ook in onze Westerse keuken nadat hippies destijds massaal naar India trokken, waar ze lekkere en goedkope linzengerechten ontdekten. Hoewel je met linzen enorm veel mogelijkheden hebt, zijn ze bij ons nog steeds niet écht doorgebroken. Jammer, want er zijn heel wat redenen om ze wél regelmatig op het menu te zetten.

Goed voor je lijn en gezondheid

Linzen zijn niet alleen goedkoop en gemakkelijk te bereiden, ze zijn ook goed voor onze gezondheid. Zo is gebleken uit een recente studie in de American Journal of Clinical Nutrition waarin een team van onderzoekers van het St. Michael’s Hospital in Canada staven dat peulvruchten, met name kikkererwten, linzen en bonen, effectief zouden zijn om kilo’s te verliezen, cholesterol te verlagen en om je langer verzadigd te voelen. Zes weken lang aten 940 volwassen deelnemers dagelijks een portie peulvruchten bij hun hoofdmaaltijden. En wat blijkt? Ze verloren maar liefst 5% van hun cholesterol en voelde zich voor 31% langer verzadigd. Maar daar blijft het niet bij. Linzen zijn ook een uitstekende bron van ijzer, voedingsvezels, mineralen en eiwitten.

  • Voedingsvezels zorgen voor een goede spijsvertering, een vlotte stoelgang en een gezonde darmflora.
  • IJzer is een belangrijk component van hemoglobine, een stof die de zuurstofcellen – een belangrijke brandstof in je lichaam – in het bloed transporteert en opneemt in de rode bloedcellen. Een tekort aan ijzer maakte je vermoeid. Linzen geven je dus extra energie.
  • Linzen bevatten trage koolhydraten. Deze verteren langzaam, maar zorgen voor een langer verzadigingsgevoel. Daardoor blijft onze honger langer uit, en eten we minder.
  • De peulvruchten bevatten ook veel eiwitten: die kweken meer spieren, en die zijn onmisbaar om vet te verbranden. Linzen passen in elk gezond eetpatroon, want spieren verbruiken immers energie, zelfs in rust.

Lekker met linzen

Met linzen kun je heel wat kanten uit: in een soep, salade of als vervanger voor vlees… Wij geven alvast onze favorieten prijs.

Las je deze artikels al?

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)