Een traag metabolisme? Misschien kom je dit mineraal te kort

Een traag metabolisme? Misschien kom je dit mineraal te kort

Gezond en gevarieerd eten is erg belangrijk voor een goede weerstand én voor je metabolisme. De meeste mensen krijgen via hun voeding genoeg zink binnen, maar toch kan het gebeuren dat je een tekort hebt.

Welk effect heeft een zinktekort op je stofwisseling? En hoe kun je een tekort herkennen? Je leest het in dit artikel.

Verminderde eetlust

Een recent onderzoek aan de Universiteit van het Duitse München zegt dat een tekort aan zink negatieve effecten heeft op je metabolisme. Het zorgt ervoor dat je spijsvertering vertraagt, waardoor je een verminderde eetlust kunt krijgen. Te weinig zink kan namelijk leiden tot een hoop onverteerd voedsel in je maag-darmstelsel, waardoor je minder honger hebt.

Minder honger klinkt misschien rooskleurig, maar dat is het eigenlijk niet. Een zinktekort vergroot de kans op ontstekingen en vertraagt de opname van eiwitten. Het is dus erg belangrijk om een tekort goed aan te pakken. Dat doe je best op elke leeftijd, maar vooral als je ouder wordt kun je wat extra zink goed gebruiken. Je darmen kunnen het mineraal dan namelijk iets minder goed uit je voeding opnemen.

Hoe herken je een zinktekort?

Als je een tekort aan zink hebt, dan kun je last krijgen van heel wat kwaaltjes. Denk maar aan:

  • Minder eetlust
  • Smaak- en reukverlies
  • Haaruitval
  • Huidafwijkingen: puistjes of andere oneffenheden die moeilijk genezen
  • Droge en broze nagels
  • Nachtblindheid: je ogen die zich minder snel aanpassen aan het donker
  • Een verminderd immuunsysteem: sneller verkouden en ziek zijn

Heb je klachten en denk je een zinktekort te hebben? Vraag dan raad aan je huisarts. Met een eenvoudige bloedafname kan hij/zij je zinkniveau controleren.

Zo pak je een zinktekort aan

Een volwassene heeft ongeveer 9-10 milligram zink nodig per dag. Als je een tekort hebt, dan is zinktabletten innemen een goede oplossing, maar kies er vooral voor om meer van deze ingrediënten in je maaltijden te verwerken:

  • Kaas
  • Rood vlees
  • Schelpdieren
  • Eieren
  • Spinazie
  • Pompoenpitten en sesamzaad
  • Kikkererwten
  • Rijst
  • Noten
  • Bruin brood

Hou in het achterhoofd dat je best met mate eet en een gevarieerd voedingspatroon aanhoudt om je immuunsysteem een boost te geven. Dat, gecombineerd met regelmatige lichaamsbeweging, is dikwijls dé sleutel om je fit en gezond te voelen!

Bron: Woman’s Health, Mens en Gezondheid  – Beeld: Getty Images

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)