Joggen: zo begin je eraan!

Joggen: zo begin je eraan!
Getty Images

Maak je elk jaar het goede voornemen om meer te gaan bewegen? Dan is het een goed idee om te gaan joggen, want joggen is dé perfecte manier om je uithouding te verbeteren. Maar hoe begin je er nu het best aan?

Met deze tips hou je het joggen vol!

Hoe begin ik eraan?

Als beginnende jogger moet je opletten dat je jezelf niet forceert. Als je nog nooit loopschoenen hebt aangetrokken, begin je best langzaam. Probeer het één keer per week uit. Heb je eenmaal de smaak te pakken, drijf je het tempo op naar driemaal 30 minuten per week. Zo zul je je in geen tijd superfit voelen.

Je bewegingen spelen ook een grote rol in hoe je loopt. Je armen laat je best zo natuurlijk mogelijk bewegen. Probeer je te ontspannen en trek je schouders niet op. Laat tijdens het lopen je hiel eerst de grond raken en ontplooi dan je voet verder tot je tenen de grond raken. De perfecte ondergrond om dat te doen is niet verhard. Gras, een bosweg en hard zand zijn perfect voor een looptochtje. Kies niet telkens voor dezelfde route, maar varieer.

Als je een leuke locatie met de geschikte ondergrond hebt gevonden, kun je echt aan het lopen gaan. Een veelgemaakte beginnersfout is te snel lopen. Je hart gaat dan veel te snel kloppen en dat is niet de bedoeling. Door te joggen wil je je uithouding verbeteren en dat kan pas als je het langzaamaan doet. Traag beginnen is de boodschap. Als je nog een praatje kan slaan met je looppartner, doe je het uitstekend. Loop je alleen? Probeer dan een liedje te zingen. Lukt dat, dan zit je tempo goed.

Een andere veelvoorkomende beginnersfout is te lang willen lopen. Neem niet te veel hooi op je vork en hou je aan een schema voor beginners. Ga niet élke dag een toertje lopen en gun je spieren en pezen voldoende rust. Heb je spierpijn? Las dan een extra rustdag in. Loopschema’s voor elk niveau vind je onder andere op de website van Start to Run.

Hoe hou ik het vol?

  • Soms kan het helpen als je ook andere mensen ziet lopen. Dit kan wanneer je naar een looppiste gaat, maar evengoed door in groep te gaan joggen. Dat kan het dan ook weer wat leuker maken!
  • Focus je enkel op het lopen en denk niet aan allerlei karweitjes die thuis op je staan te wachten. Joggen kan zo een manier zijn om je hoofd leeg te maken. Met die gedachte zul je misschien al eens sneller gaan lopen!
  • Neem af en toe een andere route. Zo voorkom je dat het saai wordt na een tijdje en zo zie je ook weer eens iets anders.
  • Koop loopschoenen die bij je voeten passen zodat je bijvoorbeeld geen pijnlijke blaren krijgt. Die kunnen je al snel demotiveren om opnieuw te gaan joggen!
  • Luister naar energieke muziek tijdens het lopen, je kunt er zelf ook energie van krijgen.
  • Je kunt ook naar podcasts luisteren die je motiveren.
  • Of gebruik gewoon apps! Na de podcast met Evy Gruyaert, is er nu de app van Start 2 Run. Hierbij kan je in tegenstelling tot in de podcast zelf je muziek kiezen. Evy blijft je natuurlijk wel luidop aanmoedigen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog heel wat andere apps!
  • Als je dan toch nog niet voldoende aanmoediging hebt, kunnen alle voordelen van joggen je misschien overtuigen!

Meer jogplezier? Lees dan zeker ook deze artikels!

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)