Vaak stress? Volg deze zes antistresstips van de experts

Vaak stress? Volg deze zes antistresstips van de experts

Professor Elke Van Hoof is klinisch psychologe, gespecialiseerd in burn-out en stress. Ze schreef over stress onder andere het boek ‘Eerste Hulp bij Stress’ en ‘Burn-out’. Dokter Luc Swinnen is arts. Al meer dan twintig jaar is hij bezig met onderzoek naar de gevolgen van stress. In het boek ‘Stress is geen probleem’ geeft hij tips om om te gaan met een stressvolle omgeving.

Tip 1: zoom uit

Dokter Luc Swinnen: “Een stresspiek is vergelijkbaar met een fobie. Wie bang is voor spinnen, zal enkel de spin zien als er eentje verschijnt. Wie stress krijgt door een probleem op het werk, zal enkel aan dat probleem kunnen denken. Zoom uit. Die ene mail is niet het einde van de wereld, dat ene vervelende gesprek is over een halfuur voorbij.”

Tip 2: reageer niet onmiddellijk

Dokter Luc Swinnen: “Word je overmand door stress, geef jezelf dan even de tijd om te reageren. Tel tot tien of adem diep in en uit: die paar tellen geven je ‘denk-brein’ de kans het over te nemen van je emotionele brein, dat getriggerd wordt door stress. Een rationele reactie is altijd beter dan eentje die door angst of paniek gestuurd wordt.”

Tip 3: benoem wat je ziet

Professor Elke Van Hoof: “Heb je het gevoel dat de stress het van je overneemt? Maak een wandeling en benoem wat je ziet. ‘Ik zie een tak, ik zie een bloem, ik zie de lucht…’ Door te focussen op iets visueels en dat te benoemen,
kun je je overspannen hersenen beter kalmeren.”

Tip 4: tel van 100 naar 0

Professor Elke Van Hoof: “Een acute stresspiek kun je aanpakken door samen met een collega of je partner terug te tellen van 100 naar 0, met sprongen van 7. Doordat je nadenkt over de
rekensommen, kom je los van hetgene wat je stress bezorgt.”

Tip 5: doe de 4-7-8-ademhaling

Professor Elke Van Hoof: “Stress zorgt er ook voor dat je sneller ademt en zou kunnen gaan hyperventileren. Onderbreek dit door 4 tellen in te ademen, 7 tellen je ademhaling vast te houden en 8 tellen uit te ademen. Hou dit vol tot je gekalmeerd bent en je ademhaling weer onder controle is.”

Tip 6: hou je hoofd letterlijk koel

Professor Elke Van Hoof: “Ga even in de kou staan om je hoofd een beetje af te koelen. Door de koude lucht word je uit de situatie getild en krijg je weer de nodige afstand.”

Lees ook:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)