Nieuw onderzoek: door vette vis te eten, stel je de overgang uit

Nieuw onderzoek: door vette vis te eten, stel je de overgang uit

Stemmingswisselingen, opvliegers, of zelfs stressgevoeliger. Het zijn – op z’n zachtst gezegd – vervelende kwaaltjes die gepaard gaan met de overgang. Niet verwonderlijk dat je ’t zo lang mogelijk wilt uitstellen. En uit nieuw onderzoek blijkt dat dat weleens mogelijk zou zijn! 

Onderzoek op 14.000 Britse vrouwen

De onderzoekers van de Universiteit van Leeds verzamelden data van maar liefst 14.000 Britse vrouwen, waaruit bleek dat de gemiddelde Britse vrouw rond haar 51ste in de overgang komt.

Gedurende 4 jaar onderzochten ze een groep vrouwen van deze leeftijd. Ze ontdekten dat je voedingspatroon wel degelijk een invloed heeft op de leeftijd waarop de eerste overgangssymptomen de kop opsteken.

Opmerkelijke resultaten

Uit het onderzoek bleek:

  • dat vrouwen die regelmatig (als in: elke dag 90 gram) vette vis, bonen of erwten eten, de overgang uitstellen met 3,3 jaar!
  • een hoge consumptie van vitamine B6 en zink zou ook voor uitstel zorgen.
  • vegetariërs komen gemiddeld een jaar vroeger in de overgang dan vrouwen die wel vlees eten.

Kleine kanttekening

Toch even verduidelijken: niet alleen je voedingspatroon heeft invloed op je overgang. De timing is afhankelijk van oneindig veel factoren, waaronder de hoeveelheid eitjes die een vrouw in haar eierstokken heeft tijdens de geboorte.

Conclusie

Het onderzoek geeft dus geen enkele garantie, benadrukken de onderzoekers. Maar wat vaker een stukje zalm of harinkje op het menu zetten, kan alleszins geen kwaad!

Verrassend lekker met vette vis

Dus of het nu helpt of niet: een stukje zalm, makreel of forel smaakt altijd!

 

Bron: Libelle.nl en independent.co.uk. Beeld: GettyImages

Ook interessant:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)