Word zen met hangmatyoga

Word zen met hangmatyoga

Yoga kennen we intussen allemaal, maar ken jij hangmatyoga al? De nieuwkomer houdt het midden tussen yoga en acrobatie. De bedoeling is dat je bepaalde yogaposes uitvoert in een zijden hangmat, die zo’n halve meter boven de grond bengelt. En dat blijkt heel wat voordelen te hebben.

Hangmatyoga wordt ook wel eens Anti-Gravity of Swing Yoga genoemd. Volgens bronnen zou het idee komen van de Amerikaan Christopher Harrison, een voormalig acrobaat en Broadway-choreograaf. Toen hij lekker lag te zonnen in zijn hangmat in Bali, bedacht hij opeens dat het leuk zou zijn vanuit die positie yoga-oefeningen te doen. Et voilà: hangmatyoga was geboren. In Amerika bestaat het intussen al zo’n 16 jaar, nu wordt het ook in België steeds populairder.

Weet je dat hangmatyoga…

  • vrij speels is. Het doet een beetje denken aan schommelen. Het is dus een fijne manier om je meer bewust te worden van je lichaam.
  • je spieren sterker en leniger maakt.
  • poses zoals Sirsana en Sarvangsana (hoofd- en schouderstand) meteen mogelijk maakt. Vanaf de eerste les kun je omgekeerd hangen in je hangmat en de voordelen ervaren van deze poses. Hierdoor creëer je meer ruimte in je tussenwervelschijven, je wervelkolom kan zich meer ontspannen en de spieren in je rug worden langer. Dit kan rugpijn verminderen. Doordat je ondersteboven hangt, stroomt het bloed beter door naar je hoofd. Dat stimuleert je lymfesysteem, zorgt voor ontspanning en verlicht hoofdpijn.
  •  je zelfbeeld verbetert en je stress vermindert.
  • haalbaar is voor iedereen, op voorwaarde dat je niet meer dan 120 kg weegt, het maximumgewicht dat de hangmat kan dragen.

Waar kun je het volgen?

Het wordt intussen aangeboden in verschillende yogastudio’s. Onder andere in Hasselt en in Gent.

Bron: goedbezig, beeld: shutterstock

 

Lees ook:

 

 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)