Yoga-expert Goedele Leyssen geeft vijf tips voor yoga onderweg

50 procent van de Belgen heeft stress op de werkvloer. En tijd vinden om deze stress aan te pakken, is al een even groot probleem. Daarom spraken wij met auteur, beautyjournaliste en yoga-expert Goedele Leyssen. Samen met haar zochten we naar vijf simpele yoga-oefeningen die meer rust in je leven brengen.

Je kunt ze bovendien makkelijk uitproberen op plekken waar je vaak moet wachten, zoals in de rij van de kassa of in het station.

Oefening 1: Adem in via je linker neusgat

“Wanneer je inademt via je linkerneusgat, activeer je je rechterhersenhelft en je parasympatisch zenuwstelsel. Dat laatste beïnvloedt je organen zodat het lichaam in een toestand van rust en herstel komt. Hierdoor kalmeer je jezelf, creëer je rust en stimuleer je je creativiteit”, aldus Goedele.

Hoe?

  • Ga zitten en laat je kin een beetje zakken.
  • Sluit met je rechterduim je rechterneusgat af en adem langzaam maar diep in en uit via je linkerneusgat.
  • Je andere hand ligt ontspannen op je been. Dit doe je gedurende drie minuten.
  • Om te eindigen, adem je opnieuw door beide neusgaten in en houd je de adem tien tellen vast. Adem dan opnieuw uit.

Oefening 2: Focus op je polsslag

Goedele: “Hoe rustiger je hart klopt, hoe rustiger je jezelf voelt. Daarom ligt de focus bij deze oefening op de polsslag.”

Hoe?

  • Zet de toppen van de drie middelste vingers van je rechterhand op je linkerpols.
  • Druk lichtjes tot je je polsslag voelt.
  • Begin met in te ademen tijdens vier hartslagen en adem de volgende vier hartslagen uit. Doe dit gedurende drie minuten.
  • Adem hierna gedurende vier hartslagen in en gedurende acht hartslagen opnieuw uit. Doe ook dit gedurende drie minuten.

Oefening 3: Geef jezelf een oormassage

“Je oren zijn een belangrijk aan-knopje voor je parasympatisch zenuwstelsel. Via de oren kun je de nervus vagus stimuleren, dé zenuw die je moet hebben als het over ontspanning gaat”, aldus Goedele.

Hoe?

Masseer je oorlellen, de oorschelpen en randjes van je oren. Wanneer je dit doet, begin je automatisch vanuit je buik te ademen zoals baby’s dat doen. Je krijgt er een heerlijk ontspannen gevoel van.

Oefening 4: Doe de spinal flex

Goedele: “Stress zet zich vaak vast in onze rug. Door je rug regelmatig te flexen en te stretchen, houd je je lichaam jong en flexibel. Doordat er geen bloedvaatjes naar de wervels van je rug stromen, is je rug voor aanvoer van zuurstof afhankelijk van de bloedvaatjes in nabijgelegen weefsels. Hoe ouder je wordt, hoe minder vlot die aanvoer verloopt. Hierdoor worden je wervels droger en dunner, en krimp je. De volgende oefening, Spinal Flexes, maakt je rug flexibeler, masseert de organen en heeft een vitaliserend effect.”

Hoe?

  • Ga zitten met je handpalmen op je dijen, je benen naast elkaar en je voetzolen plat op de grond.
  • Adem in en kantel je bekken zodat je rug hol wordt.
  • Duw tegelijkertijd je borst naar voren.
  • Adem uit en kantel je bekken zodat je rug bol wordt.
  • Doe dit ongeveer 25 keer.
  • Om te eindigen, adem je in terwijl je je rug mooi recht houdt. Hou je adem nadien tien tot dertig tellen vast en adem nadien opnieuw uit.

Oefening 5: Handmassage

Goedele: “Er zijn heel wat drukpunten op onze handen die je kunt stimuleren om je lichaam in balans te brengen. Een handmassage kun je makkelijk doen tijdens een meeting of terwijl je in de trein zit, zonder dat iemand doorheeft dat je aan stressmanagement aan het doen bent.”

Hoe?

  • Neem je duim en wijsvinger van je rechterhand en duw deze op de tip van je linker duim.
  • Druk gedurende vijf seconden en herhaal dit tien keer.
  • Doe nadien hetzelfde met je rechterhand.

Kan ook: Masseer met je duim en wijsvinger van beide handen de acht vliesjes tussen je vingers. Duw elk vliesje ook zes keer in de richting van je vingertoppen. Dit geeft een bijzonder verfrissend gevoel.

Andere tips van Goedele Leyssen kun je lezen op haar website of in haar tweede boek Balans.

Gastredacteur en beeld: Shani Maes

Mis zeker ook niet:

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)