Met deze 7 tips overleef ook jij de Dodentocht!

Ieder jaar trekken duizenden ervaren én minder ervaren wandelaars naar Bornem om deel te nemen aan de Dodentocht. Het doel? 100 kilometer wandelen op minder dan 24 uur. Doe jij ook mee? Lees dan eerst nog even snel deze 7 tips om de Dodentocht uit te wandelen!

1. Eigen tempo

Om 21 uur vertrekken alle deelnemers enthousiast en in feeststemming aan de lange tocht, vaak op een te snel tempo. Laat je niet verleiden door de groep om sneller te wandelen. Luister naar je lichaam en begin op een rustig tempo. Wedden dat je de snelle vertrekkers na enkele tientallen kilometers alweer inhaalt?

2. Blijven bewegen

Wanneer je al enkele kilometers in je benen hebt, is het beter om te blijven bewegen. Hoe aantrekkelijk het ook is om even te gaan zitten, niet doen! De kans bestaat dat je spieren verzuren en de tocht des te moeilijker wordt. Probeer dus ook bij een eetstop nog zoveel mogelijk te bewegen en ga zelfs niet volledig op het toilet zitten om verzuring van je spieren te vermijden. Het klinkt vervelend, maar je benen zullen je dankbaar zijn!

3. Denk aan de voetjes

De Dodentocht uitwandelen zonder blaren kunnen we niet garanderen. Maar we kunnen je wel wat tips geven om goed voor je voeten te zorgen. Ze moeten tenslotte een heel eind mee! Omdat blaren sneller in een warme en vochtige omgeving ontstaan, kun je best regelmatig anderen sokken aantrekken. Vooral wanneer je merkt dat ze vochtig aanvoelen. Extra sokken meenemen dus! Maar denk er aan: als je je wandelschoenen te lang uitdoet, bestaat de kans dat je voeten opzwellen. Heb je toch een blaar? Prik ze open en plak er een pleister op om te voorkomen dat ze openscheuren en infecteren. Nog hulp nodig? Het Rode Kruis is op iedere controlepost aanwezig voor de juiste verzorging.

4. Hydrateer!

Tijdens zware fysieke inspanningen is het belangrijk om voldoende te drinken. Liefst al de dag voordien. Laat de alcoholische drankjes best achterwege, die maken de tocht alleen maar zwaarder. Drink ook zeker geen te koude drankjes de dag zelf, die worden trager opgenomen in het lichaam en hydrateren niet meteen. Op de verschillende controleposten bieden ze trouwens drankjes, koekjes en andere versnaperingen aan. Neem dit aan, ook al heb je op dat moment geen honger. Je hebt je energie echt nodig!

5. Warm houden

Een groot deel van de Dodentocht wandel je ‘s nachts, het is dus geen overbodige luxe om wat extra warme kledij mee te nemen om spierkrampen te vermijden. Omdat een rugzak 100 kilometer meesleuren niet zo comfortabel is, zorg je best dat iemand je kledij kan komen brengen. Het is trouwens niet ongewoon om een volgwagen in te schakelen. Vermijd te donkere kledij en zorg voor een goede zichtbaarheid. Een fluohesje en een zaklamp kunnen je daarbij helpen. Vergeet ook je regenkledij niet, je weet maar nooit met het Belgische weer!

6. Collegialiteit

Als je deelneemt aan een evenement als de Dodentocht, heb je er al snel duizenden vrienden bij. De sfeer is dan ook top! Moedig je collega-deelnemers aan, ook al ken je ze niet. Zie je het even niet meer zitten? Sla dan een babbeltje met een van de mede-wandelaars. Het helpt je om je gedachten te verzetten, maar zo leer je ook veel mensen kennen.

7. Doorbijten!

En tenslotte … Blijven volhouden! In plaats van je op de eindstreep te concentreren, focus je op de controleposten. Probeer er niet aan te denken hoeveel kilometers je nog voor de boeg hebt, maar eerder hoeveel je er al gedaan hebt. Leuke mensen om mee te praten, goede muziek in je oren, … het kan je allemaal helpen om je doel te bereiken! Ben je bijna bij de finish? Dat zijn de zwaarste loodjes! Vraag aan vrienden om je gezelschap te komen houden tijdens de laatste kilometers, wanneer iedere meter er één teveel is. Doorzetten! Gaat het écht niet meer? Durf dan te stoppen. Deelnemen is belangrijker dan aankomen. Volgend jaar is er immers weer een kans!

Deze tips zijn ontstaan in samenspraak met de organisatie van de Dodentocht. Voor meer informatie kun je altijd terecht op de officiële website.

 

Zoek je nog wat tips om je workout vlotter te laten verlopen? Die kan je hier vinden! Hier lees je 7 redenen waarom het goed voor je is om te wandelen.

Met dank aan Thomas D’hondt.
Vorig artikel
Kijk dit weekend omhoog en geniet van vallende sterren
Volgend artikel
Opgelet: Dit virus gaat rond op Facebook Messenger

Gratis spiegeltje bij bezoek aan Timeless Beauty expo in het Gallo-Romeins museum

Het Gallo-Romeins Museum brengt altijd cultureel interessante expo’s. De Timeless Beauty expo is daar geen uitzondering op. Bekijk authentieke objecten, lees intrigerende teksten van Romeinse auteurs en geraak in de ban van vrouwelijk schoon door de sensuele foto’s van Marc Lagrange. Deze expo is een must see voor iedereen die zot is van cultuur, geschiedenis en mode. Plan je bezoek en krijg dankzij deze Shedealsaanbieding een gratis spiegeltje t.w.v. € 8,95!

gratis