Welk type ouder ben jij?

Door De Redactie


Iedere ouder heeft zo zijn eigen opvoedingsstijl. Toch zijn er een aantal kenmerken die bij de ene ouder frequenter doorkomen dan bij de andere. Amerikaanse psychologe Diana Baumrind stelt dat er vier soorten opvoedingsstijlen zijn, met elk zijn voor- en nadelen. Welke stijl hanteer jij?

Samengevat…

De autoritaire opvoedingsstijl

  • Je oefent veel controle uit op je kinderen
  • Je bent weinig betrokken bij het leven van je kinderen

De ondersteunende opvoedingsstijl

  • Je oefent veel controle uit op je kinderen
  • Je bent veel betrokken bij het leven van je kinderen

De toegevende opvoedingsstijl

  • Je oefent weinig controle uit op je kinderen
  • Je bent veel betrokken bij het leven van je kinderen

De verwaarlozende opvoedingsstijl

  • Je bent weinig betrokken bij het leven van je kinderen
  • Je oefent weinig controle uit op je kinderen
ouder
Via Shutterstock

 

De voor- en nadelen:

De autoritaire stijl

Jij hebt de macht, je kind moet gehoorzamen en zwijgen. Er wordt niet overlegd: houdt je kind zich niet aan de regels, dan krijgt het straf, punt.

  • Voordeel: je kind weet precies wat je verwacht en wilt. Er is geen verwarring mogelijk.
  • Nadeel: je kind leert niet zelfstandig denken, waardoor het angstig en volgzaam kan worden, en weinig zelfstandigheid ontwikkelt. Tegelijk kan deze manier van opvoeden je kind opstandig en agressief maken, omdat er geen ruimte is voor inspraak. Zeker als je kind groter wordt, kan hij/zij zich tegen jou gaan afzetten.

De ondersteunende stijl

Je kind en z’n ontwikkeling staan centraal. Er zijn duidelijke grenzen en jij bepaalt de regels, maar je kind krijgt inspraak en mag z’n mening geven. Krijgt je kind toch eens straf, dan leg je uit waarom je die straf geeft, zodat het eruit kan leren.

  • Voordeel: deze manier van opvoeden stimuleert het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van je kind. Uit onderzoek blijkt dat deze kinderen opgewekter zijn, betere resultaten halen op school en minder gedragsproblemen hebben.
  • Nadeel: het kost jou als ouder meer tijd en geduld om je kind op deze manier op te voeden.

De toegevende stijl

Deze opvoeding is het tegenovergestelde van de autoritaire stijl. Alles staat in het teken van ‘het je kind naar z’n zin maken’. Er zijn bijna
 geen regels.

  • Voordeel: aangezien je kind haast alles mag, zullen er weinig conflicten zijn.
  • Nadeel: deze opvoedingsstijl leidt tot verwende kinderen die gemakzuchtig zijn en weinig rekening houden met anderen. Bovendien leren kinderen op deze manier niet omgaan met lastige situaties, en dat kan op volwassen leeftijd voor moeilijkheden zorgen.

De verwaarlozende stijl

Je hebt weinig aandacht voor je kind, je stelt nauwelijks eisen en er zijn geen duidelijke grenzen. Emoties of gedachten worden genegeerd, je kind krijgt eten en drinken, maar wordt verder aan zijn lot overgelaten.

  • Voordeel: voor jou is dit de gemakkelijkste stijl. Een verwaarlozende opvoeding vraagt weinig tijd of energie.
  • Nadeel: deze kinderen voelen zich vaak eenzaam en niet geliefd. Daardoor wordt het risico groot dat ze elders aandacht gaan zoeken, en bijvoorbeeld in contact komen met foute vrienden.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat kinderen na een verwaarlozende opvoeding vaker sociale en psychische problemen vertonen en vatbaarder zijn voor verslavingen.

Welke hanteer je best?

Welke opvoedingsstijl nu precies de beste is, is volgens de Amerikaanse psychologe moeilijk te bepalen. Alles hangt af van het karakter van je kind: waar de een veel nood heeft aan duidelijke grenzen, voelt de ander zich comfortabel 
bij wat meer vrijheid.

Natuurlijk lopen alle stijlen in elkaar over en moet er ruimte voor nuance zijn. Geen enkele ouder past maar één opvoedingsstijl toe.

Bron: Libelle 14

Lees ook:

 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."