De elektrische fiets: zo voorkom je ongevallen

De elektrische fiets: zo voorkom je ongevallen

Vorig jaar reed maar liefst een op de zes Vlamingen met een elektrische fiets. Niet alleen voor de dagelijkse boodschappen, maar ook om naar het werk te gaan. Maar al die extra fietsers op de weg zorgen ook voor meer fietsongevallen. Hoog tijd dus om alles over de elektrische fiets eens op een rijtje te zetten, zodat je veilig de weg op kunt. 

Met de fiets naar het werk

Steeds meer mensen nemen de fiets om naar het werk te gaan. Een goede zaak, zeker voor het milieu, maar het is niet altijd even veilig: tussen 2014 en 2018 is het aantal fietsongevallen met net geen 50 procent gestegen. Dat ligt niet alleen aan het aantal fietsers op de weg, maar ook aan een onaangepaste snelheid van de elektrische fietsen. We horen steeds vaker onheilsberichten dat de elektrische fiets voor meer ongevallen zorgt. Maar klopt dat ook?

Fietsexpert Roger Oeyen, drijvende kracht achter de cursus ‘Veilig elektrisch fietsen’ bij OKRA, ziet voorlopig geen officiële cijfers die dat bevestigen: “Het aantal fietsongevallen waarbij mensen gewond raakten is in 2018 inderdaad toegenomen. Maar of het stijgend aantal elektrische fietsen daar voor iets tussenzit, weten we niet zeker. Evengoed hebben we met z’n allen gewoon meer gefietst vorig jaar, omdat het langer mooi weer was. Toch kan een elektrische fiets, zeker in het begin, onveiliger aanvoelen dan een gewone fiets. Vooral bij senioren zie ik vaak dat het in het begin wennen is, zo’n zwaardere en snellere fiets. Het kan dus zeker geen kwaad om een korte initiatiecursus te volgen, als je je niet zeker voelt op je nieuwe tweewieler.” Senioren kunnen voor zo’n cursus terecht bij OKRA. Jongere fietsers polsen best eens bij hun lokale bestuur of zij een veiligheidscursus aanbieden.

Alles wat je moet weten over de elektrische fiets

5 tips van de expert om de juiste fiets te kiezen

Een elektrische fiets kan je rijplezier echt een boost geven, maar vormt ook een serieuze aderlating voor je portefeuille. Ga bij de aankoop dus zeker niet over één nacht ijs!

  1. Neem rustig de tijd om de fietsenmarkt te verkennen en bezoek verschillende fietsenwinkels.
  2. Probeer zoveel mogelijk merken en types uit: groot, klein, met de motor vooraan of in het midden, …
  3. Fietsenwinkels bieden tegenwoordig vaak de mogelijkheid aan om ter plaatse een stuk of zes verschillende modellen uit te testen. Maak daar zeker gebruik van!
  4. Let ook goed op de grootte van je fietsframe, want die bepaalt grotendeels je rijcomfort. Bij de juiste maat kan je met je tenen nog net bij de grond en zijn je benen tijdens het rijden lichtjes gebogen.
  5. Is jouw maat tijdelijk niet beschikbaar? Wacht liever een paar weken op de perfecte bestelling dan impulsief een iets groter of kleiner model mee naar huis te nemen. Want dat bespaart je later veel pijn aan je gewrichten!

De motor: vooraan, achteraan of in het midden?

Een elektrische fiets werkt, net als een bromfiets, op een kleine motor. Die kan op verschillende plaatsen op je fiets geïnstalleerd zijn: in het voorwiel, het achterwiel of gewoon in het midden. De plaats van de motor bepaalt voor een groot deel je rijervaring. Goed vergelijken en uittesten is dus de boodschap!

  1. Een voorwielmotor

Een voorwielmotor trekt je als het ware vooruit. In het begin is dat even wennen: het voelt aan alsof de fiets er met jou vandoor gaat in plaats van omgekeerd.

Roger Oeyen: “De simpelste, goedkoopste e-bikes zijn meestal uitgerust met een voorwielmotor. Het voordeel is dat je je achterband gemakkelijk zelf kunt vervangen. Het nadeel van zo’n voorwielmotor is dat hij minder krachtig is. Ook het risico op slippen ligt hoger dan bij de andere motortypes.”

  1. Een achterwielmotor

Deze motor bevindt zich achter je, waardoor je het gevoel krijgt dat je – letterlijk – een duwtje in de rug krijgt.

Roger Oeyen: “Een achterwielmotor is stabieler dan een voorwielmotor, en ook de kans op slippen is kleiner. Het nadeel is wel dat dit fietstype een derailleurversnelling heeft, die meer onderhoud vraagt dan een gewone versnelling.”

  1. Een middenmotor

Bij een middenmotorfiets zit de motor in de trapas van je fiets verwerkt. Dat zorgt voor een natuurlijke rij-ervaring die het dichtst bij die van een gewone fiets aanleunt.

Roger Oeyen: “Moderne elektrische fietsen zijn vaak uitgerust met een middenmotor. Dit motortype wordt door kenners als het stabielste, veiligste en krachtigste op de markt gezien. Een elektrische fiets met middenmotor is vaak iets duurder, al heb je ze in sommige merken ook al voor 2300 euro.”

Handleiding voor een vlotte start

Een goed begin is vaak het halve werk. Om ervoor te zorgen dat je niet té enthousiast uit de startblokken schiet, hou je best rekening met deze twee tips:

  1. Rij de eerste tien meter zonder elektrische ondersteuning en zet je motor pas aan als je fiets rustig aan het bollen is.
  2. Zorg ervoor dat de versnelling bij het vertrek altijd op de laagste stand staat. Zo trek je jezelf makkelijker op gang!

elektrische fiets

Moet je een fietshelm dragen op je e-bike?

Op een gewone elektrische fiets (die tot 25 km per uur kan gaan) moet je geen helm dragen. Bij de snellere speed pedelecs is zo’n extra bescherming wél verplicht, omdat je volgens de wet met een bromfiets rijdt.

Je fiets verzekeren: verplicht of niet?

Sinds eind 2018 heb je voor een gewone elektrische fiets geen aansprakelijkheidsverzekering (in de volksmond ook wel ‘de groene kaart’ genoemd) meer nodig. Heb je toch een ongelukje voor? Dan kun je beroep doen op de familiale verzekering van degene die het ongeluk veroorzaakte. Voor een speed pedelec (met autonome motor) moet je wél een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid afsluiten.

Een elektrische fiets is best een dure aankoop. Wil je er zeker van zijn dat je nieuwe vervoersmiddel gedekt is bij schade, verlies of diefstal? Sluit dan een speciale fietsverzekering af. Steeds meer banken spelen in op de groeiende populariteit van elektrische fietsen en bieden een verzekering op maat van jouw fiets aan. Een basisverzekering heb je al vanaf 28 euro per jaar.

De speed pedelec: het snelle broertje

Een speed pedelec werkt net zoals een elektrische fiets, maar gaat nog een pak sneller: tot wel 45 km per uur! Door die hoge snelheid vallen ze volgens de wet onder de categorie van ‘bromfiets klasse P’ en gelden er enkele belangrijke extra regels:

  • Je speed pedelec moet voorzien zijn van een kleine nummerplaat. Daarvoor schrijf je je fiets online in bij de DIV (Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen). Je betaalt daarvoor 30 euro en hebt ook een gelijkvormigheidsattest nodig, dat je kan opvragen bij de verkoper.
  • Het dragen van een fietshelm is verplicht.
  • Je moet minstens 16 jaar oud zijn en in het bezit zijn van een rijbewijs (een bromfietsrijbewijs of een rijbewijs B).
  • Speed pedelecs zijn niet op alle fietspaden toegelaten, omdat ze de wegcode van bromfietsen moeten volgen.
  • Als je speed pedelec een autonome motor heeft (een motor die ook werkt als je niet trapt) heb je ook een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid nodig.

Speciaal voor jou: korting op je elektrische fiets én fietstas!

Fietsen met een extra duwtje in de rug, daar zeggen we nooit neen tegen. Daarom geven we bij Libelle een korting tot 500 euro op een elektrische fiets van BelgoCycle!

BEKIJK HIER HET AANBOD!

Of wat dacht je van een leuke fietstas? Fietsen met een fietstas maakt het allemaal veel gemakkelijker. Zékér met deze praktische tassen van BelgoCycle, die je nu mét korting koopt!

Kies uit 3 fietstassen

Ga je voor een dubbele tas in retro roestbruin of stijlvol marineblauw, of een enkel model dat ook kan dienen als schoudertas?

Strik die korting hier!

 

Tekst: Margot Kennis – Beeld: iStock

LEES MEER:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)