Nieuwe column Sophie Kinsella

Naar aanleiding van de release van de film "Confessions of a Shopaholic", ontvingen wij de allernieuwste column van Sophie Kinsella. Zij is de auteur van het gelijknamige boek en heeft het in haar nieuwe column over winkeldrang...

Winkelen is een heerlijke cocktail van verlangen, genot, bevrediging en schuldgevoelens. Daar zal deze tijd niets aan veranderen, het zal hooguit iets aangepast worden. Misschien dat we met een kleiner budget gaan winkelen, maar we blijven winkelen, we blijven ons budget overschreiden en we blijven ons schuldig voelen over onze stiekeme pleziertjes.De ultieme tas van gisteren mag dan ordinair zijn, maar dat is de oude ultieme tas. De nieuwe is schitterend en smaakvol. En bovendien, hoe kun je bewijzen dat je die oude voetbalvrouwenstijl de rug hebt toegekeerd tenzij je een nieuwe, super-stijlvolle handtas koopt?

Ons geweten gaat een grotere rol spelen, maar ethisch winkelen kan ook verslavend werken. Ik ben inmiddels de tel kwijt van het aantal katoenen boodschappentassen die ik heb gekocht, allen met een ander groen logo. De ware shopaholic weet iedere aankoop goed te praten – en “recessie-rationalisering” is gewoon een variant op het oude liedje: dat “ene basisstuk” die “je hele garderobe compleet maakt”; die dure knoopjes die je oude trui oppeppen; die jas die een heel decennium meegaat. (Maak dat jezelf wijs over twee jaar.)

Niemand die dit beter weet dan Becky Bloomwood, mijn koopverslaafde hoofdpersoon; haar verhaal staar centraal voor vele vrouwen van onze tijd. Gewapend met goedkoop krediet en met duizenden dollars schuld, doet ze haar best om te bezuinigen en alleen in “basisbehoeftes” te voorzien. Maar voor sommigen staat een basisbehoefte gelijk aan een grote voorraad Crème de la Mer. (Speciale aanbieding, echt een koopje, het bespaart me een fortuin aan Botox.)
Er valt altijd wel een goede reden te verzinnen om geld uit te geven. Wat dacht je van de nationale economie redden? Als we niet winkelen gaat de economie ten onder. Dat geeft het hele gebeuren wel iets extra's – we halen onze creditcard uit de tas uit liefde voor het vaderland!
Misschien is winkelen niet meer dat wat het geweest is. Misschien is het feest voorbij en zijn we allemaal een beetje voorzichtiger geworden. Maar we hebben toch nog altijd onverzadigbare verlangens die alleen bevredigd kunnen worden met een paar torenhoge schoenen van Alexander McQueen. (Maar niet de bijpassende handtas. Deze keer niet. We zitten in een recessie, weet je nog?)

[LINK_TEXT id=1]

Shopaholic! en Shopaholic! in alle staten van Sophie Kinsella zijn uitgaves van House of Books B.V (meer info: www.houseofbooks.com)

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."