Ooit was dit industriegebied, vandaag prachtige natuur. © Toerisme Limburg

Wandelroute in Limburg: Terhills in Maasmechelen

Over Maasmechelen en Terhills

Tijdens deze wandelroute in het Limburgse Terhills loop je een heel eind over vlak terrein langs het water. Maar vergis je niet: je maakt hier ook twee keer een pittige zijsprong met een stevige klim: over de Lange terril (108 m) en later over de Tweelingsterril (126 en 133 m). Je beloning: prachtige vergezichten.

Mooi vlak wandelen in volle natuur, maar er wachten wel enkele flinke klimmen. (c) Toerisme Limburg

Basisinfo

• Provincie: Limburg
  • Startplek: Nationaal Park Hoge Kempen, toegangspoort Terhills, Zetellaan 54, Maasmechelen
  • Lengte: 9,7 km
  • Moeilijkheidsgraad: 2
  • Borden: zeshoekig met paars trapezium
  • Periode: altijd, niet bij al te vochtig weer. Kies een heldere dag
  • Kledij: laarzen bij vochtig weer
  • Honden toegelaten: ja, aan de leiband
  • Kidsproof: neen
  • Rolstoel/buggyvriendelijk: neen
  • Picknickmogelijkheid (banken/tafels, cafeetjes…) (op het kaartje): ja
  • Meer info over deze wandeling en de omgeving: klik hier
  • Meer wandelingen in de provincie: klik hier

Dit mag je onderweg zeker niet missen

• De schachtbokken en de drie terrils op het domein van de oude steenkoolmijn van Eisden
  • De prachtige natuur rond de Grote Plas
  • Het Bezoekerscentrum van Terhills, Zetellaan 54, Maasmechelen, 089 44 04 44
wandelroute terhills
Boven op de terrils heb je een prachtig uitzicht. (c) Toerisme Limburg

Routebeschrijving

Volg de zeshoekige borden met paarse trapeziums. Wegbeschrijving: stap tussen de picknicktafel en de schachtbok (niet over de baan!) naar het pad, ga op de splitsing rechts – even verder links – blijven volgen, de weg kronkelt en draait op het einde naar rechts – volgen, aan het eind op T-kruising links – voorbij de rustbank (rechts) rechts doorsteken en links afslaan (tegenovergesteld van waar je vandaan komt) – blijven volgen, dan 1ste links – kronkelpad volgen (in bocht rechts houden) tot op de terril – dan doorlopen tot kruising, daar het pad (tweede rechts) naar beneden nemen – volg de kronkels, ga dan naar rechts – volgen tot splitsing, dan scherp links– je komt op de Nationale Parklaan, neem rechts – 1ste links, over golfbaan volgen, water oversteken en blijven volgen langs het water (links van je) – blijf volgen tot op de Tweelingterril en weer naar beneden – aan het eind scherpe bocht, eerst links, dan rechts, en volg nu de oever van de Grote Plas tot het einde – daar even links en dan rechts – volg tot startpunt

Goed om te weten

• Eten & drinken onderweg en in de buurt: kan op het Bezoekerscentrum (gegevens hierboven) op de startplek; bij het bekende shopping center Maasmechelen Village heb je Ellis Gourmet Burger, Zetellaan 100, 089 24 60 10; Giuliano, Zetellaan 100, 089 20 49 93; Le Petit Belge, Zetellaan 100B, 089 71 21 67
  • Toeristische infoVisit Maasmechelen, Zetellaan 35, 089 76 98 88
  • Nog meer te beleven in de buurt: in Eisden zelf bezoek je de Sint-Barbarakerk, ook bekend als de Mijnkathedraal, gebouwd door de mijnmaatschappij. Voor fietsers zijn er in de omgeving talloze attracties, waaronder Fietsen door de bomen en Fietsen door de heide. Op 25 km, over de grens, ligt het bezienswaardige stadje Maastricht. In de tegenovergestelde richting ligt Genk (18 km), met o.m. domein Bokrijk en C-Mine.

Download hier je kaartje met de wandelroute

wandelroute Terhills

Wil je deze wandeling graag downloaden en afdrukken? Download dan de kaart in PDF-formaat:

Wil je deze wandelroute graag op je wandelgps of smartphone? Hier vind je het GPX-bestand.

Klik hier voor instructies om het GPX-bestand te installeren

Meer uitstapjes in Limburg:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."