Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Fructose-intolerantie

Door De Redactie

Wat kan je doen als je allergisch bent voor fructose, de natuurlijke suiker in fruit.

Wat is fructose-intolerantie?

Het is een intestinale dysfunctie die zich na inname van fructose-bevattende ingrediënten voordoet. Fructose is een natuurlijke suiker die voornamelijk in vruchten en bepaalde groenten zit maar ook in mueslirepen en koekjes.

Symptomen

De symptomen van fructose-intolerantie variëren van persoon tot persoon en blijven meestal bij één of twee. De meest voorkomende zijn winderigheid, een opgeblazen gevoel, buikpijn, krampen, gerommel, diarree, constipatie en het prikkelbare darm syndroom.

Er is ook een reeks van chronische symptomen zoals de zure smaak in de mond, maagzuur, misselijkheid en braken.

Te vermijden voeding en drank

  • Sappen en vruchtensappen op basis van kers, mango, dadel, guave, lychee, watermeloen, cavaillon, meloen, kokosnoot, peer en appel
  • Dessertwijnen
  • Gedroogd fruit zoals abrikoos, dadel, vijg, pruim en rozijnen
  • Sauzen op basis van fruit, zoete sauzen, barbecuesauzen, Argentijnse saus, …
  • Siropen met een te hoog fructosegehalte en nectar
  • Bepaalde groenten in grote hoeveelheid zoals artisjok, asperges, broccoli, witloof, kool, prinsessenbonen, ajuin, prij en tomaten

Fruit waar je veel mag van eten

Gelukkig bevatten een aantal vruchten zeer weinig fructose, dus aarzel niet langer en smijt je helemaal op dit heerlijk fruit: ananas, banaan, veenbes, citroen, clementines, aardbei, framboos, passievrucht, mandarijnen, bramen, nectarines, sinaasappelen, pompelmoes, papaja, perziken en pruimen.

Ga naar de dokter

Het is natuurlijk niet goed om symptomen op te merken en dan overhaaste conclusies te trekken. Maak een afspraak met je huisarts om een analyse te doen, waarna hij een aangepast voedingsschema voor jou zal opstellen. Het is belangrijk om precies te weten te komen hoeveel fructose jij mag innemen zonder pijn of ongemak te ervaren.

Tekst: Pauline Albala Garcia