Kerntalenten: waar is je kind echt goed in en hoe kun je het herkennen?

Kerntalenten: waar is je kind echt goed in en hoe kun je het herkennen?

De juiste hobby’s en studies voor je kind kiezen op basis van het speelgoed waarmee hij of zij graag speelt? Het lijkt banaal, maar dat is het niet. Een kerntalent komt namelijk al heel vroeg tot uiting.

Wat is dat, een kerntalent?

Denk bij een studie- of jobkeuze aan de dingen die je als kind écht graag deed. Ze zeggen iets over je kerntalenten

Danielle Krekels, stichter van de CoreTalents-methode runde jarenlang een eigen selectiebureau voor ingenieurs. Daar viel haar tijdens de gesprekken met de kandidaten industrieel ingenieur iets op, namelijk dat zij als kind stuk voor stuk graag met Meccano of Lego speelden, en er ontzettend blij van werden.

In die en andere bezigheden, waar ze als kind helemaal in opgingen, schuilden hun echte talenten, hun kerntalenten, die hen uiteindelijk naar een ingenieursstudie leidden. Omdat het Danielle zo fascineerde, begon ze ook andere beroepsgroepen te bevragen naar hun favoriete speelgoed. Na diepgaand onderzoek kwam ze tot drieëntwintig kerntalenten die te achterhalen zijn via interesses, favoriete speelgoed, spelletjes, sport en andere activiteiten die je had als kind.

Kerntalenten ontdek je na een grondige, professionele analyse. Een paar voorbeelden van de drieëntwintig kerntalenten zijn ‘functioneel creatief’, ‘esthetisch creatief’, ‘competitief tegenover jezelf’, ‘competitief tegenover anderen’, ‘strategisch inzicht – langetermijndenken’, ‘verkopen en overtuigen’, ‘entertainment en show’…

Elk kerntalent heb je sterk, half of klein en gecombineerd. Dat betekent dat je al snel zo’n 94 miljard combinaties hebt. En dat is logisch, want ieder mens, ieder kind is uniek. Als ouder zelf een perfecte analyse maken van de kerntalenten van je kind is te complex, maar je kunt je wel een idee vormen, en dan vooral tijdens de gouden jaren van je kind: tussen vier en twaalf.

De gouden jaren tussen 4 en 12

Wanneer je kind onverstoorbaar met iets speelt en de tijd uit het oog verliest, wijst dat op een kerntalent

Tussen vier en twaalf jaar speelt je kind nog onbezonnen en onverstoorbaar met wat hij of zij écht leuk vindt. Het laat zich niet beïnvloeden door buitenaf. Tijdens die acht uitzonderlijke jaren kun je veel leren over je kind. Is je dochter vooral geïnteresseerd in bouwen of haalt ze graag dingen uit elkaar? Knipt je zoon gefocust de haren van de barbiepop of zie je hem helemaal uitgelaten tijdens een spelletje voetbal? Observeer je kind op een objectieve manier, kijk waar het helemaal in opgaat en wanneer het de tijd uit het oog verliest en probeer ernaar te kijken zonder oordeel. Het zijn die momenten die je een blik gunnen op de kerntalenten van je kind.

Zo ontdek je de kerntalenten van je kind

Begint je kind meteen te bouwen met de Lego-blokjes, of legt het ze eerst op kleur? Observeer en leer!

1. Laat je kind kennismaken met zo veel mogelijk speelgoed

Ontleen bijvoorbeeld samen speelgoed bij de spelotheek, en ontdek waar je kind spontaan meer van wil. Kijk ook eens hóé het ermee speelt. Sorteert je kind graag Lego-blokjes op kleur (dan wijst dat op het kerntalent ‘ordening’), bouwt het iets op (dan lonkt het kerntalent ‘functionele creativiteit’) of maakt het een mozaïek met de blokjes (dan wijst het eerder op ‘esthetische creativiteit’)? Kiest je kind voor schaken of Stratego, dan heeft het ‘strategisch inzicht’ als een van zijn kerntalenten. Met poppen spelen kan wijzen op ‘zorgende empathie’ (als je kind er moedertje en vadertje mee speelt), ‘esthetische creativiteit’ (als het kleertjes kiest en haartjes kamt), ‘functionele creativiteit’ (als het het popje uit elkaar haalt) of ‘competitief ten opzichte van zichzelf’ (als je kind zijn of haar poppen om ter verst in de tuin gooit). Zoals je merkt, kunnen er tijdens het spelen met één soort speelgoed meerdere kerntalenten naar boven komen.

2. Vraag wat je kind het allerplezantst vond aan de dag

Misschien was dat in zijn eentje metselen aan een modderparcours, voetballen in bloot bovenlijf, records breken met dribbelen of met de dino’s spelen in het plantenhoekje van de klas… Het kan iets zeggen over zijn teamgeest, over zijn aanleg voor tactiek of over zijn nood aan fysieke beweging.

3. Observeer de momenten waarop je kind écht geniet

Pols ook eens bij de leerkrachten wanneer zij je zoon of dochter helemaal hebben zien opgaan in zijn of haar spel. Was dat tijdens de spreekbeurt, tijdens het tekenen met pastelkrijtjes of bij het kippenhok op school?

 

Do try this at home

4x vrijheid geven

Als je kind een kamp bouwt, laat het zien hoe zelfstandig het is. Probeer daarom niet te helpen, dat neemt een deel van het plezier weg

Door te dicht op je kind te zitten en zijn of haar keuzes te sturen, rem je je kind af. Alleen door je kind vrijheid en ruimte te bieden, kan het echt zichzelf zijn en ontdekken waar het goed in is, plezier aan beleeft én energie uit haalt. Zo leert het later ook juistere keuzes te maken in zijn studies of loopbaan. Probeer daarom eens dit:

1. Maak ruimte vrij, thuis of in de tuin

Een kind dat constant wordt afgeremd omdat het bijvoorbeeld niet kan en mag voetballen tussen de strak aangelegde bloemenperkjes, kan niet voluit gaan. Reserveer een deel van je huis of tuin waar de kinderen hun zin mogen doen – een kamp bouwen, in de modder ploeteren, dagdromen… Op die manier leren ze ondervinden waar ze plezier aan beleven.

2. Laat je kind een boomhut of kamp bouwen

Kinderen vinden het plezieriger om een boomhut te bouwen dan erin te spelen, en ze leren tijdens het bouwen meer over zichzelf. Bovendien is het ook als ouder interessant om je kind te zien bouwen. Ze zijn tijdens het opbouwen niet zozeer creatief bezig, maar het zegt wel iets over hun autonomie. Hoe goed trekken ze hun plan? Als je als ouder meehelpt, ontneem je een stuk van hun plezier. Probeer dus eerder van aan de zijlijn toe te kijken.

3. Beperk schermtijd

Je kind verkiest voetballen in de tuin met vriendjes boven een voetbalgame, ook al lijkt dat niet zo. Stuur hen dus naar buiten. Het is belangrijk je kind de mogelijkheid te geven om te bewegen, want dat legt kerntalenten bloot.

4. Bied niet te veel hobby’s aan

Stel je als ouder de vraag: waarom stuur je je kind(eren) naar deze hobby? Kies je deze hobby omdat jij het belangrijk vindt voor hun latere ontwikkeling? Dan kan dat een denkfout zijn. Je kinderen zitten op die manier misschien tegen hun zin op muziekles terwijl hun kerntalenten in atletiek of voetbal liggen. Kinderen hoeven bovendien niet alles te kunnen, net zomin als jij. Durf daarom een hobby op te geven in functie van een andere die meer in de lijn van de kerntalenten van je kind ligt.

 

Puberteit, een geval apart

Danielle Krekels: “In de puberjaren is het zicht op de kerntalenten van je kind vertroebeld: het lichaam en hoofd van je kind zijn onderhevig aan hormonale veranderingen en je zoon of dochter is in die periode erg beïnvloedbaar door anderen. Dat zorgt ervoor dat je kind tijdens die jaren – van twaalf tot pakweg vijfentwintig – het minst zichzelf is. Net dan, op achttien, moet je zoon of dochter een studierichting kiezen die bepalend zal zijn voor loopbaan en leven. Niet de beste timing, maar dan kunnen terugvallen op de kerntalenten van je kind brengt hem of haar dichter bij een levenslang passende studiekeuze.”

Twee valkuilen voor mams en paps

“Projecteer je eigen dromen niet op je kind. Het is niet omdat jij vroeger gek was op ballet, dat je dochter dat ook is”

Als ouder bedoel je het vaak goed, maar door te veel mee na te denken over de toekomst, toon je je kind niet altijd de juiste weg. Let daarom op voor deze twee typische valkuilen:

1. Eigen dromen en frustraties projecteren op je kind

Danielle Krekels: “Het pad voor je kind op voorhand uitstippelen of een keuze in zijn of haar plaats maken, is geen goed idee. Toch trappen veel ouders – vol goede bedoelingen – in die valkuil. Een voorbeeld: een cliënt van me droomde als kind van ballet, maar mocht niet van haar ouders. Nu ze zelf een dochter had, zou ze haar wél de kans geven. Maar het meisje deed het tegen haar zin, en ontwikkelde er een afkeer van. Daarom: pols naar de interesse bij je kind door proeflessen van een hobby te nemen of samen naar bijvoorbeeld een balletvoorstelling te gaan.” Bij studiekeuzes is het zelfs essentieel je kerntalenten te kennen.

Danielle Krekels: “Een andere cliënte koos – onder familiale druk – voor de studie geneeskunde, maar stopte na zeven jaar tot grote ontsteltenis van haar ouders. Empathisch zorgen voor anderen – toch een belangrijke eigenschap van een arts – gaf haar geen energie en bleek na de analyse effectief geen kerntalent van haar te zijn. Verdergaan in deze richting zou een burn-out kunnen opleveren. Ze bleek wél erg commercieel en strategisch sterk. Ze gooide het roer om en verkoopt nu succesvol producten aan huisartsen – een job onder haar kunnen, maar ze heeft met haar profiel gegarandeerd doorgroeimogelijkheden in de sector.”

2. Je moeien met de bezigheden van je kind en oordelen over wat het leuk vindt en wat niet

Danielle Krekels: “Stel: je hebt een stille, dromerige zoon van negen en vindt het belangrijk dat hij socialer wordt. Je schrijft hem in bij de jeugdbeweging. Dat is een gok: misschien vindt hij het plezierig, maar misschien wordt het iedere week een strijd. Onthoud dat je de aard van je kind niet kunt veranderen. Sterker nog, door hem ieder weekend naar de jeugdbeweging te sturen, geef je je kind de boodschap dat het niet oké is om zich te voelen zoals hij zich voelt, om te zijn wie hij echt is. In onze maatschappij vinden we dat onze kinderen alles moeten kunnen zijn: sociaal, creatief, ondernemend… Dat is een onhaalbaar ideaal, en verhoogt de druk. Aanvaard je kind zoals het is, maar geef het wel de mogelijkheden en ruimte om te ontdekken wat het echt leuk vindt.”

De gevolgen van talenten negeren

De persoonlijkheid en kerntalenten van je kind negeren en het energie laten pompen in hobby’s, studies en later ook een job waar het geen energie van krijgt, kan verregaande gevolgen hebben, zoals…
1. Faalangst
2. Laag zelfvertrouwen of onzekerheid
3. Negatief perfectionisme
4. Laag zelfbeeld
5. Depressie, burn-out en bore-out

Met het juiste diploma spring je verder

Danielle Krekels: “Een diploma halen dat bij je past, brengt je verder in het leven en zorgt voor geluk. Ik vergelijk een diploma graag met de springplank van een zwembad: vanaf de rand spring je 30 cm ver het water in, maar op een meter hoogte spring je algauw 80 cm ver. Een diploma geeft je een voorsprong op degenen die van de rand maar een kleine duik konden nemen.”

Deze paasvakantie talenten ontdekken voor een betere studiekeuze

Momenteel vragen veel leerlingen uit het zesde studiejaar en twee jaar secundair zich af wat ze volgend jaar gaan doen. Zeker als tiener voel je je beter in je vel wanneer je een studierichting volgt die aansluit bij je persoonlijke interesses en talenten.

Daarom kunnen kinderen tussen 11 en 14 jaar deze paasvakantie terecht in Het Beroepenhuis in Gent, waar je al spelenderwijs een 40-tal beroepen uit verschillende sectoren kunt ontdekken. Interessant voor de kinderen én hun ouders!

Wil je ook je talenten ontdekken, een talentenkaart op maat krijgen samen met héél wat info over het maken van een studiekeuze? Je bent meer dan welkom op woensdag 10 en vrijdag 12 april, telkens van 9.30 tot 16.30 uur. Het Beroepenhuis – Doornzelestraat 86 – 9000 Gent (Vlakbij station Gent-Dampoort en Dok Noord)

 

Tekst: Els De Ridder • Met medewerking van CoreTalents-stichter Danielle Krekels (coretalents.eu). Beeld: Getty Images

 

Ook interessant:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)