
Consument snoeit in aankopen
02 mrt 2010
De crisis blijft toeslaan en dit zorgt ervoor dat consumenten nog steeds gaan snoeien in hun aankopen. Sinds 2008 hebben gezinnen op de meeste posten van het gezinsbudget hun uitgaven herhaaldelijk teruggeschroefd. De angst voor toekomstig inkomensverlies zet de consument aan tot steeds meer besparingen!
Onderzoekers van het OIVO hebben over een periode van twee jaar 4 kwantitatieve interviews afgenomen bij Belgen van 18 jaar en ouder. Het was de bedoeling om te kijken naar de bezorgdheid met betrekking tot de koopkracht en de eventuele aanpassingen die ze in de voorbije twaalf maanden hebben doorgevoerd op het vlak van het beperken van de consumptieuitgaven.
- 64% van de consumenten ligt vooral wakker van een mogelijke werkloosheid, gevolgd door koopkrachtdaling en armoede. Deze bezorgdheid is de twee laatste jaren met meer dan 10% toegenomen
- 1 op 10 consumenten bespaart op tabak en alcohol
- 1 op 7 consumenten heeft minder uitgegeven voor de kapper, een schoonheidsbehandeling en hygiëne
- 1 op 6 heeft minder huishoudappareten gekocht
- 1 op 5 consumenten reed minder vaak met de auto en besteedde minder aan het onderhoud van de woning
- 1 op 5 consumenten zegt dat hij het voorbije half jaar bespaard heeft op voeding
- 1 op 4 consumenten heeft in de voorbije zes maanden de uitgaven voor reizen, kleding en telecommunicatie verminderd
- 3 op 10 consumenten ging minder op restaurant of café