5 signalen van een mogelijk zinktekort

5 signalen van een mogelijk zinktekort

 

 

 

De volgende signalen duiden op een tekort:

Je hebt last van je buik

Zink helpt zo’n 100 verschillende enzymen in ons lichaam die betrokken zijn bij verschillende processen, waaronder de spijsvertering. Een tekort aan het mineraal zorgt ervoor dat het lichaam eten niet goed kan verwerken. Symptomen als misselijkheid, overgeven of diarree zouden een signaal kunnen zijn van een zinktekort.

Genezing duurt langer dan normaal

Als je dagen na het sporten nog spierpijn hebt of zonder duidelijke reden ineens meer blauwe plekken krijgt, kan je een zinktekort hebben.

Je smaak- en reukzintuig verslechten

Zink is cruciaal voor het functioneren van je smaakperceptie. Mocht je het idee hebben dat je minder snel iets proeft, dan zou dat kunnen liggen aan een zinktekort.

Je bent vaak ziek

Negeer geen griepje die maar niet weg lijkt te gaan. Wanneer je niet genoeg zink binnenkrijgt, kun je een slechtere weerstand krijgen.

Je hebt concentratieproblemen

Er blijkt een verband te zijn tussen een tekort aan zink en onrust en een slecht concentratievermogen. Mocht je hier zonder duidelijke reden ineens meer last van hebben, dan is een extra beetje zink wellicht het proberen waard.

Wat kan je eten?

  • Extra veel noten en zaden
  • Zuivelproducten (kaas, yoghurt en melk)
  • Graanproducten (zilvervliesrijst en havermout)
  • Schelpdieren (garnalen, oesters en mosselen)
  • Lijn-, pompoen- en sesamzaad
  • Zonnebloempitten, amandelen, eieren en peulvruchten

 

Lees ook:

Heb jij last van bloedarmoede?

Tips tegen hooikoorts

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)