6 tips voor het verwerken van een scheiding

6 tips voor het verwerken van een scheiding

Een scheiding verwerken is niet zo evident. De klap komt vaak hard aan voor beide partners. Hoe ga je ermee om? Hoe ga je verder? Zes tips.

Aanvaard dat het pijn doet

Het is normaal dat je verschillende emoties zoals verdriet, boosheid of gemis voelt. Zelfs al was de scheiding de beste keuze, deze gevoelens zijn normaal. Het toont dat je waarde hechtte aan de relatie.

Volg je eigen ritme

Doe wat je zelf wil en kan. Een volgeplande agenda met uitstapjes met de kinderen, een feestje bij vrienden of wil je toch eerder in je eentje tot rust komen? Alles kan, zolang het op jouw tempo is.

Laat je uit je tent lokken

Spreek af met vrienden die je op sleeptouw nemen, zodat je niet in je verdriet blijft hangen. Ga je gedachten eens wat verzetten. Want wanneer je je slecht voelt, zal je zelf geen initiatief nemen.

Ga actief op zoek naar wat er wel nog is

Zoek de vrienden op waar je je aan kan optrekken of kijk naar de dingen die hetzelfde zijn gebleven in je leven. Niet alles na een scheiding verandert.

Praat erover

Deel je gedachten en gevoelens met vrienden of familie. Je hart luchten kan goed doen. Professionele hulp overwegen is ook mogelijk. Het is zeker geen teken van zwakte of falen, het is een teken van een goede zorg voor jezelf.

Gun jezelf plezier

Het is niet omdat je nu door een moeilijke periode gaat dat je geen plezier meer kunt hebben. Schuldgevoelens zijn voor niets nodig, ook niet tegenover de kinderen. Zij zien hun ouders ook liever gelukkig.

Lees ook zeker even deze artikels:

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)