De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

7 tips van Evy Gruyaert om te lopen bij koud weer

Door De Redactie

Ook tijdens de koudere dagen mag je die loopschoenen uit de kast halen. Evy Gruyaert, de vrouw die Vlaanderen weer aan het lopen bracht met Start 2 Run, en de coaches van Energy Lab vertellen jou wat je moet dragen bij frisse temperaturen.

1. Draag laagjes

  • Als eerste laag draag je een T-shirt. Geen katoenen exemplaar, dit absorbeert niet goed als je transpireert. Ga op zoek naar geschikte sportkleding.
  • De tweede laag dient om je warm te houden. Draag iets dat isolerend en lekker warm is.  Ook hier is geschikte sportkledij belangrijk!
  • Trek hierover een wind- of regenjasje aan als het weer echt niet meezit.

2. Kies een lange broek

Klinkt logisch, maar dat exemplaar dat tot aan de kuiten komt (of korter) laat je nu toch beter in de kast hangen. Een geschikte lange broek is onmisbaar.

3. Één paar sokken volstaat

Trek geen twee paar sokken over elkaar aan. Een paar is voldoende.

4. Een sjaaltje, graag

Draag iets voor je mond, bijvoorbeeld een buff of een geknoopte sjaal, zodat je geen te koude lucht inademt.

5. Hou je hoofd warm

Veel lichaamswarmte raak je kwijt via het hoofd. Ga dus op zoek naar een lycra muts of een band, zodat je hoofd lekker warm blijft.

6. Strik die veters niet te strak

Zorg ervoor dat je loopschoenen niet te strak zitten, je bloedcirculatie moet namelijk optimaal zijn. Hoe je je veters best kunt strikken, kom je te weten in het onderstaande filmpje.

[sm-video-embed]

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
[/sm-video-embed]

7. Op de loopband als het vriest!

Lopen met koud weer is mogelijk, maar ken je grenzen. De coaches raden aan om binnen te blijven indien de temperatuur onder het vriespunt zakt. Wil je toch blijven lopen? Dan is een loopband de perfecte oplossing.

Bron: Energy Lab

Beeldmateriaal: © Paul Raats

Gastredacteur: Amber Paulus 

Partner Content