Planken: daarom is het zo goed voor je lichaam (en zo hou je het vol!)

Planken: daarom is het zo goed voor je lichaam (en zo hou je het vol!)

Heb jij de plank al eens geprobeerd tijdens je fitnessroutine? Je traint er bijna je hele lichaam mee, op voorwaarde dat je het goed doet én volhoudt.

En daar wringt dikwijls het schoentje. De oefening ziet er eenvoudig uit, maar is zwaarder dan je denkt. Toch is het je bloed, zweet en tranen waard.

Met de juiste motivatie en tips pak je het goed aan:

Hoe doe je de plank?

De plank is een fitnessoefening waar je geen extra toestellen voor nodig hebt: je eigen lichaamsgewicht is voldoende. Voor de basisplank ga je eerst op je buik liggen, met je ellebogen onder je schouders en je tenen tegen de vloer. Vervolgens druk je je lichaam op, zodat je een zo recht mogelijke plank vormt.

Je houding is het belangrijkste tijdens de plank. Je rug mag niet bol of hol zijn, en je benen blijven best zo recht mogelijk. Net omdat het zoveel inspanning kost om je lichaam zo recht als een plank te houden, is de oefening zo effectief.

Waarom is de plank zo goed?

Als je de plank goed uitvoert, train je bijna je hele lichaam. Je voelt de spieren opspannen in je buik, rug en billen én je zet ook je bovenbenen, armen en schouders aan het werk. De plank is daarom een favoriet bij heel wat mensen die hun lichaam willen verstevigen of een kilootje willen afvallen. Een belangrijke kanttekening van planken: je merkt pas echt effect als je de oefening juist en regelmatig doet.

Hoeveel keer moet je planken?

Zoals bij heel wat fitnessdoelen is opbouwen de sleutel tot succes. Je kunt onmogelijk van de eerste keer 2 minuten planken – tenzij je een lichaam of doorzettingsvermogen van staal hebt. Dit schema is alvast een goede richtlijn:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door DIET SEHAT ONLINE (@view.evi87) op

Tips om de plank vol te houden

Zit je motivatie goed, maar heb je nog wat tips nodig om de oefening vol te houden? Deze kunnen je misschien wel helpen:

1. Focus op een punt

Kijk niet voor of naast je, maar focus je op een punt tussen je handen. Als je wat afleiding nodig hebt, kun je proberen een motiverende video af te spelen op je smartphone en die tussen je handen te leggen.

2. Adem bewust

Goed blijven doorademen is superbelangrijk tijdens het planken. Vermijd ondiepe borstademhalingen, want die zorgen voor onnodige spanning in je nek. Probeer langzame en bewust diepe ademhalingen vanuit je buik te maken.

3. Doe alsof je een euro tussen je billen knijpt

Tijdens het planken kunnen je heupen en billen snel verzwakken. Om ervoor te zorgen dat ze op de juiste hoogte blijven, kun je je inbeelden dat je een euro tussen je billen knijpt. Zo hou je de aandacht makkelijker bij je achterwerk en zul je je vorm langer behouden.

Veel succes!

Coverbeeld: Getty Images

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)