Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Eet je happy

Door De Redactie

Gaat je energiepeil de dieperik in? Met deze gouden voedingstips krijg je die dip zó klein. 

  1. Prinsessenbonen
    Mensen met een depressie blijken volgens wetenschappelijk onderzoek vaak te lijden onder magnesiumtekorten. Groene groenten, en dan voornamelijk prinsessenbonen, zorgen ervoor dat die weer aangevuld worden. Daarnaast bevatten ze ook nog eens vezels, foliumzuur en Omega 3, die er allemaal bekend om staan je humeur snel op te krikken.
  2. Bananen
    Beetje sip? Grijp naar een banaan! Bananen bevatten een proteïne die het serotonineniveau verhoogt en dat geeft een blij gevoel. Daarnaast zorgen de koolhydraten voor een snelle energieboost. Meteen twee redenen waarom bananen volgens wetenschappers tot de gezondste fruitsoorten ter wereld behoren.
  3. Spinazie
    Popeye wist waarmee hij bezig was: spinazie zit immers vol foliumzuur, dat zorgt voor de serotonine-aanmaak in je lichaam. Een portie spinazie van 250 gram is voldoende om je voor de rest van de dag een vitaal, energiek gevoel te geven. De superkrachten van Popeye denk je er maar even bij.
  4. Walnoten
    Noten worden niet voor niks gezien als brainfood: het zijn bundeltjes vitamine B, proteïnen en selenium, een mineraal dat bekend staat om de positieve invloed op ons humeur. Daarnaast zijn ze een bron van goede vetten voor ons lichaam.
  5. Chocolade
    De stofjes in chocolade stimuleren de hersenen om endorfines te produceren. Hoe hoger de concentratie cacao, hoe beter. Een beet in een stuk chocolade zorgt voor een kortstondig gevoel van euforie.
  6. Peterselie
    Bevat L-glutamine, dat ervoor zorgt dat er meer energie naar je hersenen gaat, waardoor je alerter wordt. Heb je binnenkort een belangrijk examen, dan is het misschien geen slecht idee om een bos peterselie door je tomatenslaatje te doen.
  7. Cottage cheese
    In cottage cheese met een laag vetgehalte zit een stof die je helpt om beter in te slapen, zodat je de dag erna fris en monter wakker wordt. Heb je ’s avonds nog een klein hongertje, dan zijn crackers met cottage cheese dus geen slecht idee. Je reactievermogen zou er ook op vooruit gaan, en het zorgt ervoor dat je gemotiveerd aan een nieuwe dag kunt beginnen.
  8. Zonnebloempitten
    Deze pitjes zitten vol selenium, een stof die zorgt voor een beter en vrolijker gevoel. Hou dus altijd een zakje pitjes in je tas, voor als je je humeur naar een dieptepunt voelt zakken. Zonnebloempitten worden ook aangeraden bij de behandeling van een postnatale depressie.