Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Fitte kids

Door De Redactie
Een nieuw schooljaar is altijd spannend en het wordt weer wennen aan dat strakke ritme. Alle hens aan dek dus om je kinderen fit en energiek te krijgen! Met deze tips lukt het zeker.

Slim slapen

Overdag wordt op school veel van de kinderen verwacht: ze moeten zich concentreren en veel in zich opnemen. Dat lukt alleen met voldoende slaap. Het is een feit dat kinderen die voldoende slapen, beter scoren op school. Net zoals bij volwassen varieert het aantal uren slaap volgens de individuele slaapbehoefte. Voor kleuters is 12 uur slaap een goede richtlijn, kinderen tussen 6 en 12 jaar kunnen 10 à 11 gebruiken en vanaf 12 jaar is 9 uur voldoende.

Slaaptips

  • Stop je kinderen altijd op hetzelfde uur in bed. Ook in het weekend!
  • Zorg voor een stille en goed verduisterde kamer.
  • Bereid het bedmoment voor. Laat je kind 10 minuten op voorhand weten wanneer het bedtijd is.
  • Met een verhaaltje en de favoriete knuffel is het slaapritueel compleet.

Zorg voor meer weerstand

Met het vallen van de bladeren duiken ook de eerste verkoudheden op. 100% bescherming kan je je kinderen nooit bieden, maar een gezond eetpatroon doet veel. Zorg voor voldoende vitamina A en C die de weerstand verhogen. Je vindt ze in groenten, fruit, vlees, vis en zuivelproducten. Voldoende slaap en beweging helpen je kinderen ook om verkoudheden en griep af te weren. Beide worden veroorzaakt door een virus dat wordt verspreid via de lucht (niezen), lichaamscontact (handen) of het aanraken van besmette voorwerpen. Een goede hygiëne is daarom belangrijk.

Hop met de beentjes

8- tot 12 jarigen zitten meer dan 3 uur per dag aan een televisie- of computerscherm gekluisterd, zo blijkt uit een speelenquête uit 2010. Maar door actief te bewegen, hou je je kind fit en slaapt het beter. Elke dag een uur bewegen, vermindert ook het risico op overgewicht en depressie. Geef zelf het goede voorbeeld…

5 x energieboost

  • ga met je kinderen wandelen, rennen, springen en stoeien. Dat is goed voor ze en je beleeft er zelf veel plezier aan
  • extra vitamines en mineralen in de vorm van kauwtabletten of siroop verhogen de weerstand
  • zon houdt je wakker en alert. Véél naar buiten dus!
  • slaat de wintermoeheid toe? Een multivitaminecomplex doet wonderen
  • vitamine C, vitamine A, vitamine B6, koper en zink vormen de toverformule voor een goede weerstand

Uit ZOOM – gratis uitgave bij Libelle, Femmes d’Aujourd’hui en Flair nationaal
Tekst Martine Wezenbeek