Help, mijn kind wil vegetariër worden!

Help, mijn kind wil vegetariër worden!

Bye, bye vlees

Je kind kan kerngezond zijn, ook al eet het geen vlees of vis. Zolang eieren, melk en melkproducten op het menu blijven staan is er geen probleem. Ouders moeten ook een oogje in het zeil houden en zorgen dat álle essentiële voedingstoffen worden opgenomen via andere etenswaren.

Staat er kipfilet met appelmoes en frietjes op het menu? Laat de jonge vegetariër in het gezin het stukje kipfilet niet enkel opzijschuiven. Het volstaat niet om enkel appelmoes en frietjes te verorberen. Vlees zorgt in een niet-vegetarisch voedingspatroon voor een aantal essentiële voedingsstoffen: zink, ijzer, proteïnen,… Wie vlees bant uit z’n leven, moet een andere manier zoeken om deze voedingstoffen binnen te krijgen.

Prachtige proteïnen

Eiwitten of proteïnen zijn de bouwstoffen van ons lichaam. Vlees is een belangrijke bron van eiwitten. Driewerf hoera voor de vegetariërs! Er bestaan ook plantaardige eiwitten. Graanproducten, aardappelen, peulvruchten en sojaproducten barsten bijvoorbeeld van de plantaardige eiwitten. Helaas pindakaas: deze worden door ons lichaam niet zo goed opgenomen. Het is dan ook aan te raden dat vegetariërs voldoende variëren tussen deze voedingswaren. Ook quinoa, sojaproducten, tarwekiemen, haver, zonnebloempitten, alfalfa- en paranoten passen perfect in een vegetarisch voedingspatroon.

Monter en alert

Vlees is een belangrijke aanvoerder van zink. Dit goedje zorgt ervoor dat onze hersencellen blijven groeien. Een tekort hieraan kan leiden tot leer- en gedragsstoornissen. Om ervoor te zorgen dat vegetariërs monter en alert blijven eten ze het best zuivelproducten, noten, zaden, pompoenpitten, erwten, groene bonen, kikkererwten, wortelen, volle granen, zonnebloempitten, groene bladgroenten, tofu…

Popeye, the sailor man

Het beeld van Popeye die tonnen spinazie naar binnen speelt staat op ons netvlies gegrift. De kleine man kreeg joekels van spieren en vloerde elke bandiet. Toegegeven, dat beeld was een beetje overdreven, maar groene bladgroenten zoals spinazie bezorgen ons lichaam wél voldoende ijzer. Dat is noodzakelijk voor de productie van hemoglobine, een eiwit dat zuurstof in het bloed vervoert. Het verhoogt de weerstand en de energieproductie. Vegetariërs zetten dit groene wonder maar beter vaak op het menu. Want ijzer uit plantaardige bronnen heeft een lagere kwaliteit dan het ijzer dat je in vlees vindt. Ook peulvruchten, noten, zaden, gedroogde vruchten, volle granen en eieren zijn goede ijzerleveranciers.
 

Tips and tricks

Zie je de bui al hangen mama of papa? Je vreest dat je een aangepast menu voor kindlief mag klaarmaken. Maar niets is minder waar. Met de toevoeging van noten, zaden en peulen aan het gerecht maak je voor een vegetariër een overheerlijk en gezond maal.  Ook vegetarische burgers en vleesvervangers zijn een goed alternatief. Toch moet je hier een aantal tips in het achterhoofd houden.

  • Vegetarische burgers zijn gepaneerd. Daardoor nemen ze veel vet op tijdens het bakken.
  • De meeste vleesvervangers bevatten veel eiwitten, goed nieuws!
  • Vleesvervangers geproduceerd via schimmels, bacteriën of gisten zoals Quorn, bevatten amper ijzer. Ze bieden dus geen meerwaarde.
  • Het ijzergehalte van soja- en tarweproducten is hoog. Plaats deze producten geregeld op het menu.

Wist je dat?

Vegetariërs hebben tot 32 % minder kans op hart- en vaatziekten dan mensen die regelmatig vlees en vis eten, besluiten onderzoekers van de universiteit van Oxford.

Verrassend veggie

  • Beroemde vegetariërs die net zoals jouw kind vlees en vis uit hun leven bannen, zijn Sir Paul McCartney,  Brad Pitt, Albert Einstein, Leonardo da Vinci….
     
  • Vegetarisme wordt in de geschiedenisboeken gelinkt aan het oude India. Ook vandaag zijn Indiërs goed voor 70 % van vegetarische wereldbevolking.
     
  • Een Brits onderzoek heeft aangetoond dat het IQ van een kind een rol speelt bij het feit of hij of zij vegetariër zal worden. Hoe hoger het IQ, hoe groter de kans dat vlees uiteindelijk van het menu zal geschrapt worden.

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)