Hoe kan je zwaarlijvigheid bij kinderen voorkomen?

Hoe kan je zwaarlijvigheid bij kinderen voorkomen?

Het is niet gezond om je kind op een streng dieet te zetten. Kinderen groeien tot hun achttien jaar en daarom hebben zij alle bouwstenen nodig. Diëten waarbij bepaalde voedingsgroepen genegeerd worden, zijn niet goed voor kinderen.Hanteer daarom de volgende tips om ervoor te zorgen dat je kind niet te dik wordt.

Tips voor een gezond gewicht

  • Weeg je kind niet te vaak. Een keer per week is meer dan genoeg. Hou er ook rekening mee dat je kind nog in volle groei is.
     
  • Stimuleer je kind om te bewegen. Ga samen fietsen, zwemmen, voetballen, …
     
  • Beloon je kind regelmatig als het kiest voor gezond eten zoals een stuk fruit in plaats van een snack. Hoe meer complimenten en beloningen jij geeft, hoe meer je kind zijn best zal doen.
     
  • Neem rustig de tijd om samen te eten. Pas na 20 minuten sturen je hersenen het signaal uit dat je voldaan bent. Zorg er dan ook voor dat je samen met je kinderen 20 minuten aan tafel zit.
     
  • Geef je kind een goed ontbijt. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag en zet de stofwisseling in gang. Ook zorgt het er voor dat kinderen zich beter kunnen concentreren op school.
     
  • Geef zelf het goede voorbeeld door veel te sporten en te bewegen. Kinderen doen graag ‘grote-mensen-dingen’. Als ze zien dat jij veel sport, zullen zij dat ook willen doen.
     
  • Maak gezonde maaltijden klaar. Gezond hoeft niet te betekenen dat je vegetarisch of calorie-arm gaat koken. Een maaltijd die bestaat uit aardappelen, verse groenten en vlees, vis of kip is ook zeer goed.

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)