Mindlessness: je hoofd leegmaken is nieuwste trend

Door De Redactie

Na de vele cursussen mindfulness, waarbij je leert om elk moment bewust te beleven, gaan we nu proberen om ons hoofd volledig leeg te maken. Ja, zelfs die ene kleine focus moet eruit. Staat ‘minder stress’ ook op jouw lijstje met goede voornemens? Lees dit artikel dan eens! 

Mindlessness wordt door het Nederlandse aandachtscentrum Dit Moment gedefinieerd als een mentale staat die zich kenmerkt door het draaien op automatische piloot. Met andere woorden: je probeert bij mindlessness aan niets specifieks te denken, je doet de dingen instinctief . ‘Wanneer ik ’s ochtends de brooddoos van de kindjes maak, denk ik daar niet meer over na. Wel is het soms moeilijk om niet te denken aan wat er nog allemaal klaar moet zijn. Gelukkige gedachten, dat is de kunst’, vertelt Marlies De Jongh, moeder van 3.

Hoofd leegmaken

Wat is nu juist het verschil met mindfulness? Bij mindfulness probeer je rust te creëren in je hoofd door je te focussen op één ding. Bijvoorbeeld aandachtig aan je thee ruiken en er gefocust van proeven. Bewust bezig zijn met een activiteit. Mindlessness daarentegen zorgt voor innerlijke rust doordat het lichaam weet hoe bepaalde dingen moeten, zodat je er niet meer over hoeft na te denken.

Hoe dan?

Vertrouwen in je eigen lichaam is belangrijk voor de hele ervaring. Je sluit je bewustzijn af en vervangt het door automatisme, je lichaam en geest weten hoe je bijvoorbeeld boterhammen moet smeren.. Laat je gevoel en intuïtie bepalen wat je doet.

Alternatieven

Beide rustmomenten zijn een alternatieve remedie tegen stress. Nog andere remedies zijn mediteren, verschillende yogastijlen, wandelen, lijstjes maken en kleurplaten voor volwassenen. Iedereen heeft zo wel zijn eigen alternatief, voor de één is dat een boek lezen terwijl de ander kan genieten van een lekkere kop thee.

 

Gastredacteur: Nele Van Rompaey

Partner Content