Smiling woman with cancer wearing scarf.

Nieuwe app helpt symptomen van (borst)kanker beter te bestrijden

Borstkanker gaat vaak gepaard met vervelende nevenkwalen. Symptomen die patiënten vaak naast zich neerleggen of minimaliseren. Ook na de behandeling van de ziekte. Het UZ Leuven gaat daarom een app ontwikkelen die de symptomen opvolgt en meteen ook tips geeft om ze te verlichten.

Een verminderde eetlust, constante tintelingen in het lichaam, vermoeidheid, huiduitslag, overal pijn. Het zijn maar enkele kwalen waarmee (borst)kankerpatiënten geconfronteerd worden. En omdat velen niet voor elke pijn of elk ongemak naar de dokter willen gaan, besloot UZ Leuven in samenwerking met de cosmeticagroep Estée Lauder een app voor de smartphone of tablet te ontwikkelen die deze neveneffecten kan monitoren.

Wat doet de app?

Wanneer patiënten symptomen ervaren kunnen ze die ingeven op de app, deze geeft meteen informatie en raad om de bijwerkingen te verlichten. Zijn de nevenwerkingen ernstig? Dan wordt automatisch de dokter en verpleging ingelicht want de gegevens die de patiënt ingeeft, worden ook rechtstreeks opgenomen in het medisch dossier. Zo kan de behandelende arts de patiënt meteen aanspreken op consultatie.

Snellere hulp

Professor Hans Wildiers, oncoloog van het UZ Leuven: ‘We merken dat patiënten thuis niet altijd raad weten met die symptomen en dat ze drempels ervaren om hulp te vragen. Ze willen niet tot last zijn, willen niet flauw overkomen of denken dat de klachten normaal zijn. Ook tijdens consultaties stellen ze hun symptomen vaak milder voor dan op het moment dat ze ze ervaren, want de slechte periode is dan voorbij en een patiënt kijkt natuurlijk liever vooruit dan achteruit. Die informatie is nochtans cruciaal voor het uitstippelen van de juiste behandeling.’

Volgens Annemarie Coolbrandt, verpleegkundig specialist oncologie van het UZ Leuven, draagt de app ook bij tot een snellere genezing: ‘Dankzij de app kunnen we veel korter op de bal spelen en de behandeling aanpassen als dat nodig is. Zo verbeteren we de levenskwaliteit, het comfort van de patiënt en de kwaliteit van de zorg. Bovendien blijkt uit een grote Amerikaanse studie dat een dergelijke app ook een overlevingsvoordeel van liefst vijf maanden kan betekenen voor patiënten met kanker.’

Estée Lauder

Estée Lauder Companies doneerde 100.000 euro voor de ontwikkeling van de app. Al 25 jaar zet het cosmeticamerk zich volop in in de strijd tegen borstkanker. Ze richtten de Breast Cancer Campaign op die het roze lintje wereldwijd bekend maakte en hebben een eigen Breast Cancer Research Foundation.

De app zal ook voor andere kankerpatiënten worden ingezet, waardoor meer dan 10.000 patiënten van het UZ Leuven er gebruik van zullen maken.

Deze schoonheidsproducten gaan de strijd aan tegen kanker. Een deel van de opbrengst gaat rechtstreeks naar de Breast Cancer Research Foundation:

 

Aveda Hand Relief hydraterende handcrème met rozemarijn en munt.

€ 33 voor 150 ml – Aveda schenkt 3 euro aan diervriendelijk onderzoek via de Breast Cancer Research Foundation (BCRF).

Ultrarijke nachtmasker met natuurlijke voedende ingrediënten van avocado- en abrikozenpitolie. Japans zeewier bevordert het herstel van de huidbarrière en voorkomt zo dehydratie.

€ 25 voor 100 ml – Origins schenkt per verkocht product € 5 aan de Breast Cancer Research Foundation (BCRF).

Deze iconische moisturizer zorgt voor een dagelijkse hydratatie én huidversterkende
bestanddelen die de huid langer jong houden. Deze limited edition is versierd met een Pink Ribbon sleutelhanger.

€ 54,50 voor 200 ml – Clinique schenkt 25% van de aankoopprijs aan de Breast Cancer Research Foundation (BCRF).

 

Advanced Night Repair is het nummer 1 serum van Estée Lauder en maximaliseert de natuurlijke vernieuwing van de huid. Bij deze limited edition hoort een Pink Ribbon sleutelhanger met hartje, roze lintje en blad met een vleugje blauw, wat de 1% mannelijke slachtoffer van borstkanker representeert.

€ 120 voor 50 ml – Estée Lauder schenkt 20% van de adviesprijs aan de Breast Cancer Research Foundation (BCRF).

De Pink Ribbon Knockout Eyes Collection bevat een oogschaduwpalet met 8 tinten, een mascara, een oogschaduwborsteltje en een Double Wear mini-oogpotlood die in een speciaal ontworpen Pink Ribbon make-uptasje zitten.

€ 55 voor het make-uptasje – Estée Lauder schenkt 20% van de adviesprijs aan de Breast Cancer Research Foundation (BCRF) en dit van 01/09/2017 tot 30/06/2018.

 

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."