Sporten bij warm weer: tips van sportarts Tom Teulingkx

Sporten bij warm weer: tips van sportarts Tom Teulingkx

Het kwik schiet de hoogte in. Eindelijk, dus ons hoor je niet klagen. Maar voor sporters houden deze temperaturen wel risico’s in. Van een fietstocht tot een loopsessie, Libelle’s sportarts Tom Teulingkx geeft tips om het veilig te houden:

Wees je drinkreflex voor

We slapen als we moe zijn en drinken als we dorst hebben. Dat is onze natuurlijke reflex. Maar als je sport bij warm weer, moet je je dorstgevoel voor zijn. Ons lichaam is nu eenmaal niet aangepast aan plotse temperatuurstijgingen waardoor we op korte tijd te veel vocht verliezen. Wacht je met drinken tot je dorst hebt, dan krijg je het tekort niet meer bijgevuld.

Volg de twintigminuten-regel

Bij warm weer drink je best 300ml water per twintig minuten. Zo blijf je optimaal gehydrateerd.

Verken je parcours

Ga je fietsen? Check op voorhand welke drinkgelegenheden er onderweg zijn. Ook lopers controleren best vooraf waar ze onderweg drinkbaar water kunnen vinden. Tegenwoordig vind je steeds meer drinkfonteintjes op openbare plaatsen.

Let op met de zon

Onderschat het risico op verbranden niet. Wie sport, zweet. En wie zweet, loopt een hogere kans om te verbranden. Zoek daarom schaduwrijke plekken op én smeer jezelf in met zonnecrème, minstens met factor 30. Ja, zelfs als je ‘s ochtends gaat sporten.

Draag een wit petje

Wit weerkaatst het zonlicht en voorkomt dat je thuiskomt met een zonneslag.

Minder kledij is niet noodzakelijk beter

Mannen die lopen in bloot bovenlijf of vrouwen die sporten in bikinitop hebben misschien een frisser gevoel, maar tegelijk verliezen ze meer vocht: het zweet verdampt makkelijker waardoor je moeilijkheden kunt krijgen met je vochtbalans. Lichte sportkledij is dus ideaal.

Pas je doelen aan

Ben je bezig met een ‘start to’-schema? Ga dan op hete dagen niet plots je afstanden verhogen. Er wordt met het warme weer al meer gevraagd aan je lichaam. Een weekje dezelfde afstanden afleggen kan echt geen kwaad.

Meer info? Surf naar www.gezondsporten.be of dowload gratis het handige overzicht ’Sporten bij warm weer’ van Ska, de Vereniging voor Sport- en Keuringsartsen, waar ook Tom Teulingkx deel van uitmaakt.

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)