Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Tips tegen die drang naar zoetigheid

Door De Redactie

Iedereen weet het: om gezond te leven is een gezond eetpatroon nodig. Maar soms is snel een stuk chocolade uit de kast grabbelen zo verleidelijk. De boost en genot ervan bevredigen misschien even, maar het schuldgevoel nadien kan knagen. Wat kan je doen om die drang naar zoet tegen te gaan?

Een eerste tip: Denk na waarom je die drang plots hebt. Had je een zware dag, ligt er iets op je maag? Zoek dan iets anders om je gedachten te verzetten in plaats van dat ‘emo-eten’.

Tip 2: kauwgom eten. Kauwgom vermindert het verlangen naar zoet en laat je bovendien calorieën verbranden. 2 vliegen in één klap!

Tip 3: zoek het zonlicht op! De zon geeft je je portie vitamine D en dat feelgood-hormoon dat je ook krijgt na het eten van iets zoets.

Een vierde tip: regelmatig eten. Als je te lang wacht tussen 2 maaltijden door, zal je vanzelf meer zin hebben in iets zoets. Het is daarom beter om om de 3 à 5 uur iets te eten.

De klassieke tip is: eet fruit en groenten. Die geven je de vezels en voedingsstoffen die je nodig hebt. In groenten zoals wortels, pastinaak en maïs zitten trouwens al natuurlijke suikers die je kunnen ‘boosten’. Om je dagelijkse portie fruit en groenten wat aantrekkelijker te maken, kan je ze verwerken in slaatjes of zelfs fruitpapjes!

Als laatste tip: wees niet te streng voor jezelf! Meteen alle suikers overboord gooien is wat drastisch, het kan heus geen kwaad af en toe te zondigen. Een stukje fruit in de chocoladesaus doppen is een goede tegemoetkoming!