Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
Weighing Oneself on the Bathroom Scale --- Image by © Shooting Gallery Photography/Corbis

Vraag aan Libelle-diëtiste Annelies: wanneer weeg je je beter niet?

Door De Redactie

De weegschaal is de ene keer je trouwe bondgenoot, en de andere keer je ergste nachtmerrie. Dat je je beter niet weegt met al je kleren aan of wanneer je nodig naar het toilet moet, weten we intussen wel. Maar zijn er zo nog momenten waarop je jezelf beter niet weegt?

Dan weeg je meer:

1. ’s Avonds, dan kan je twee tot drie kilo meer wegen.
2. Na een koolhydraatrijke maaltijd. Dan houdt je lichaam meer vocht vast, ook de dag nadien nog.
3. Als je spieren aan het kweken bent. Dan word je slanker, maar niet lichter. Spieren wegen namelijk meer dan vet.
4. Je bent ongesteld of gaat dat worden. Dan houdt je lichaam meer vocht vast door bepaalde hormonale veranderingen.
5. Ook als je geconstipeerd bent of te veel zout hebt gegeten, houdt je lichaam meer vocht vast.
6. Je hebt te weinig water gedronken. Hoe minder je drinkt, hoe meer vocht je lichaam opslaat.
7. Op de weegschaal van een vriendin. Geen enkele weegschaal weegt precies hetzelfde.
8. De weegschaal staat niet op een stabiele ondergrond. Zet hem liever op de vloer dan op een mat.
9. Wanneer je niet weet of je weegschaal goed werkt. Check de batterijen, is ze nog in goede staat?

Dan weeg je minder:

10. Als je de avond voordien alcohol gedronken hebt. Als je drinkt, verliest je lichaam veel vocht.
11. Onmiddellijk na het sporten. Je hebt dan veel gezweet en dus vocht verloren waardoor je lichter weegt.

Tip van Annelies: Als je gelukkig bent met je gewicht en je je fit en gezond voelt, laat die weegschaal dan maar links liggen.