De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wees die rugpijn te slim af

Door De Redactie

Rugpijn lijkt vandaag kwaal nummer één. Maar wist je dat een beetje beweging de spanning in je rug al behoorlijk kan verlichten? Train je rug en wees die rugpijn te slim af!

Wel of niet sporten?

  • Zwemmen: de ideale sport voor rugpatiënten omdat onder water de belasting wegvalt. Zwem je op je rug, dan train je ook nog eens de spieren die je rug ondersteunen.
     
  • Yoga: met yoga hou je je gewrichten en pezen prima in conditie en werk je op een rustige manier aan soepelheid. De extra aandacht voor de ademhaling helpt je te ontspannen.
     
  • Fietsen: in tegenstelling tot wat velen denken, train je al fietsend je buikspieren niet. Of het dan kwaad kan? Zeker niet. Maar zorg ervoor dat het stuur niet te laag staat zodat je rug recht blijft en dat je zadel een goede vering heeft.
     
  • Paardrijden: als je je rug goed strak houdt en je paard niet gaat galopperen, is paardrijden een mooie rugspieroefening. Bij een verkeerde houding zijn de schokken wel schadelijk voor je rug.
     
  • Basket: rugpatiënten doen er goed aan om zaalsporten te vermijden. De schokken op de harde ondergrond zijn erg belastend. Ook al ben je klachtnvrij, dan nog zijn goede schoenen een must, om de schokken te absorberen voor ze je onderrug bereiken.

6 ruggesteuntjes

  • Vrouwen slepen vaak een gigantisch gewicht aan overbodige spullen mee in hun handtas. Neem elke week 2 minuutjes de tijd om te evalueren. Wat heb ik écht nodig? Wat blijft thuis en wat mag in de prullenbak?
     
  • Beluister muziek. Gewone bewegingen worden vanzelf een stuk dynamischer als je naar (energieke) muziek luistert.
     
  • Stel de hoogte van je strijkplank zo in dat je ellebogen een hoek van 90° maken. Ook de hoogte van aanrecht of lavabo is best op jouw grootte afgesteld. Staat het te laag? Geen probleem. Door je benen te spreiden zak je vanzelf wat naar beneden.
     
  • Verstandig tillen en opbergen: leg grote en zware voorwerpen wat hoger, zodat je je niet steeds moet bukken. Draag zware spullen zo dicht mogelijk tegen je lichaam, ter hoogte van je navel. Dat vergt minder energie.
     
  • Lees liggend en ga op je buik liggen met je ellebogen voor je op de grond, in de zogenaamde sfinxhouding.
     
  • Door in de tuin te werken, beweeg je zonder dat je het merkt. Bij hevige inspanningen span je best je buik- en rugspieren op zodat ze een stevig korset vormen rond de wervelkolom. Pluk onkruid niet voorovergebogen, maar al knielend met één knie op de grond. Zo kan je je onderrug rechthouden.

5 misverstanden over rugpijn

  • "Geen pijn" betekent niet noodzakelijk "geen schade". Vaak zijn rugklachten het gevolg van herhaaldelijk verkeerde of langdurig dezelfde bewegingen. Let op je houding en je bewegingspatroon, ook al ben je op dit moment klachtenvrij.
     
  • Hét medicijn tegen rugpijn is rust. Jarenlang was dit het advies. Bij acute rugpijn onderneem je de eerste dagen inderdaad best zo weinig mogelijk, maar daarna wordt het echt tijd om gerichte oefeningen uit te voeren.
     
  • Een goede massage lost rugpijn op. Bij acute pijn doet een massage of een warm bad veel deugd. Het ontspant de spieren en vermindert de pijn. Toch wordt het onderliggende probleem niet opgelost.
     
  • Hét ideale bed bestaat: een goed bed is inderdaad een zegen, maar dé ideale matras bestaat niet. Elke persoon heeft andere behoeften.
     
  • Eén keer rugpatiënt, altijd rugpatiënt. Bij gezonde mensen zouden rugklachten relatief snel moeten overgaan. Blijft de pijn, dan betekent dit dat je niet actief genoeg of op een verkeerde manier met je rug bezig bent. Neem je gewoonten onder de loep, vraag professioneel advies aan een kinesitherapeut of schrijf je in bij de rugschool.

Partner Content