De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
ca. 1943, Stillwater, Oklahoma, USA --- Original caption: Double. Hair flying in the breeze, the girls trot around Lewis Stadium in double time, knees pumping like those of a trotting horse. There has been a noticeable drop in illness cases at the college. --- Image by © Bettmann/CORBIS

Zo vermijd je blessures tijdens het lopen

Door Els De Ridder

Blessures kun je nooit helemaal voorkomen, maar toch… Veel van de courante problemen waarmee (beginnende) lopers en loopsters te maken krijgen, kunnen worden vermeden.

1. Overdaad schaadt

De meest voorkomende fout die loopsters maken, is dat ze te snel en te veel willen bereiken. De kunst is je workload geleidelijk aan op te drijven als je succesvol vooruitgang wil maken.

2. Bouw rustdagen in

Het is niet tijdens de oefeningen, maar wel in rusttoestand dat je lichaam fitter en sterk wordt en zich aanpast aan de eisen van de looptraining. De Universiteit van Nevada kwam tot de conclusie dat de capaciteit van het lichaam om belasting te verwerken met 12% vermindert bij vermoeidheid, wat dan weer het risico op blessures verhoogt.

3. Altijd opwarmen en traag starten

Een goede opwarming vermijdt een plotse opeenstapeling van melkzuur in de spieren en het helpt je langzaam op dreef te komen.

4. Blijf werken aan je lenigheid

Stretchen voor en na het sporten houdt je lichaam op lange termijn soepel.

5. Werk aan je kracht

Werken aan de kracht en de veerkracht van je spieren en bindweefsel is de beste preventie voor potentiële schade. Als je voldoende kracht hebt, kun je sneller lopen en zijn je spieren beter bestand tegen vermoeidheid.

6. Degelijke schoenen zijn een must

De levensduur van een paar loopschoenen is vrij kort, zo’n 450 tot 750 kilometer.

7. Loop niet als je pijn hebt

Probeer pijn altijd eerst te verhelpen met rusten.

Bron: Run for Life van Sam Murphy, uitgegeven bij Stichting Kunstboek

Partner Content