Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten
02 Mar 2015 --- Diced butter on cutting board for preparing ghee --- Image by © Susan Brooks-Dammann/Westend61/Corbis

6 alternatieve vetstoffen die je misschien nog niet kent

Door De Redactie

De tijd dat je moest kiezen tussen de traditionele extra vierge olijfolie of goeie boter als vetstof, ligt allang achter ons. Er bestaan ontzettend veel alternatieve (en gezondere) vetstoffen die je kunt gebruiken in koude én warme gerechten. Een overzichtje.

Waar kan ik ze kopen?

De meeste van onderstaande vetstoffen kan je kopen in de betere gezondheidswinkel, zoals Bio-Planet of – met een beetje geluk – in de supermarkt.

Ghee

Ghee is geklaarde boter die in de Indische keuken wordt gebruikt om te bakken en te braden. Deze vetstof heeft een heel typische nootachtige smaak, kan worden verwarmd tot wel 250°C en spat niet tijdens het bakken.

Camelinaolie

Deze olie komt van de oeroude huttentutplant (écht waar!), die een heropleving maakt als ‘superfood’. De olie heeft een unieke samenstelling van 70% onverzadigde vetzuren en meer dan 30% omega 3-vetzuren. Ze heeft een lichte amandelsmaak en wordt enkel koud gebruikt.

Chiaolie

De chiaolie wordt geperst uit de Zuid-Mexicaanse chiazaadjes. Deze olie is bijzonder rijk aan omega 3-vetzuren en geeft een nootachtige smaak aan koude bereidingen.

Saffloerolie

Deze olie is rijk aan omega 6 en heeft een vrij neutrale smaak die ideaal is voor dressings en vinaigrettes.

Raapzaadolie

Rijk aan omega 3 en 6 en met een fijne, nootachtige smaak. Ideaal als dressing, maar kan ook worden gebruikt in warme bereidingen.

Avocado-olie

Zeer romig en boterachtig. Ideaal om te bakken, want je kunt de olie verhitten tot 270°C.

Wil je graag weten hoe je kunt koken met een minimum aan vetstof? Ontdek snel onze tips!