6 onvergetelijke parfums

Door De Redactie

Iconische parfums, we kennen er allemaal zeker één. Maar het leukste aan parfums gecreëerd in de 20ste eeuw is dat er achter vele geuren een verhaal schuil gaat.

Iconische parfums, we kennen er allemaal zeker één. Maar het leukste aan parfums gecreëerd in de 20ste eeuw is dat er achter vele geuren een verhaal schuil gaat.

Chanel N° 5

Dé klassieker onder de parfums is en blijft Chanel n°5. In 1921 vroeg modeontwerpster Gabrielle Coco Chanel parfumeur Ernst Beaux een geur te creëren die rook zoals een vrouw in plaats van zoals een bloem.

Uit de twee reeksen die Beaux voorstelde, koos 'Coco' nummer 5, haar geluksgetal. Op de vijfde dag van de vijfde maand van het jaar kwam het parfum op de markt.

Chanel n°5 is nog steeds een van de best verkochte parfums ter wereld. Marilyn Monroe, promootte het geurtje door te vertellen dat ze in bed uitsluitend Chanel n°5 droeg. Ook sterren als Audrey Tautou en Brad Pitt zijn fan van n°5. De Australische actrice Nicole Kidman speelde in 2004 mee in de duurste reclamespot voor n°5 ooit.

Hoewel het aanvankelijk niet de bedoeling was om een bloemig parfum te ontwikkelen, ruik je oranjebloesem, jasmijn en roos in Chanel n°5. Daarnaast is vanille een belangrijk ingrediënt.

Shalimar van Guerlain

Vier jaar nadat Chanel N°5 op de markt kwam, pakte parfumhuis Guerlain uit met Shalimar. De nieuwe geur moest vrouwen een lichtpuntje brengen in een wereld die kraakte onder de gevolgen van de Grote Economische Depressie van de jaren 30.

Parfumeur Jacques Guerlain liet zich bij het creëren van Shalimar inspireren door Mumtaz Mahal, de vrouw voor wie de Taj Mahal gebouwd werd. Raymond Guerlain ontwierp de flacon.

Shalimar is een zoet parfum met een sterke vanillegeur. Het diende als bron van inspiratie voor verschillende andere parfums, zoals bijvoorbeeld Obsession van Calvin Klein.

Opium van Yves Saint Laurent

Ook Yves Saint Laurent haalde zijn inspiratie voor Opium bij Shalimar van Guerlain. Na de lancering in 1977 zorgde vooral de naam voor beroering. Hoewel die verleiding en weelde moest oproepen,  zagen veel mensen Opium als een aanmoediging voor druggebruik. Gelukkig zorgde de controverse voor heel wat reclame. In 2000 deed Opium weer van zich spreken door een campagne te maken met een naakte vrouw.

De kruidige, oosterse geur met onder andere kruidnagel, koriander en peper heeft ook een bloemige toets van jasmijn en rozen.

Classique van Jean Paul Gaultier

Selfmade-designer Jean Paul Gaultierkennen we vooral van zijn gewaagde looks voor bijvoorbeeld popartieste Madonna en van de mannenrokken. De puntige bh-cups die ’het enfant terrible van de mode’ maakte voor Madonna zien we terug in de flacon van zijn parfum Classique.

Gaultiers Classique werd in 1993 geïntroduceerd en is nog steeds een bestseller. De geur is onder andere geïnspireerd op Trésor van Lancôme. Naast oranjebloesem en orchidee bevat het parfum ook noten van vanille en roos.

Trésor van Lancôme

In 1990 zag Trésor van Lancôme het levenslicht. Sophia Grojsman creëerde de zachte, poederige geur die parfumeurs omschrijven als een ’houtachtig floraal boeket’. Trésor staat voor vrouwelijkheid en pure emoties.

Voor het promoten van Trésor werden grote namen aangetrokken: Peter Lindbergh maakte het reclamefilmpje, waarin de Italiaans-Amerikaanse acrice Isabella Rossellini de hoofdrol speelde. Georges Delhomme ontwierp de flacon.

Onder meer actrices Kate Winslet en Emma Watson leenden hun gezicht aan het parfum. Net als Pénélope Cruz die met haar warme uitstraling de verpersoonlijking van Trésor zou zijn. Onder meer Eau de Parfum van Chloé is geïnspireerd opTrésor.

Anaïs Anaïs van Cacharel

Anaïs Anaïs, de eerste geur van Cacharel, kwam in 1985 op de markt en was meteen heel populair bij jonge vrouwen. Het romantische parfum doet het nu ook nog erg goed.

Naast de delicate, vrouwelijke en bloemige geur van onder meer witte lelies en rozen herken je houtige noten van ceder en sandelhout. Een vleugje amber maakt het af.

 

Audrey Tautou voor Chanel N°5

Audrey Tautou voor Chanel N°5

 

Brad Pitt voor Chanel N°5

Brad Pitt voor Chanel N°5

 

Emily Blunt voor Opium

Emily Blunt voor Opium

 

Nicole Kidman voor Chanel N°5

Nicole Kidman voor Chanel N°5

 

Penélope Cruz op de set voor Trésor van Lancôme

Penélope Cruz op de set voor Trésor van Lancôme

 

Het Trésorflacon van Lancôme

Het Trésorflacon van Lancôme

 

Limited Edition - Opium

Limited Edition – Opium

 

Madonna met Jean Paul Gaultier

Madonna met Jean Paul Gaultier

 

Anaïs Anaïs L'Original

Anaïs Anaïs L’Original

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."