Moois in de kijker: ZEB for everyone, een fijne shopervaring voor mensen met een beperking

Moois in de kijker: ZEB for everyone, een fijne shopervaring voor mensen met een beperking
© ZEB

moois in de kijkerBeauty- en lifestyleredactrice Jolien heeft een zwak voor alles wat met schoonheid te maken heeft. In deze rubriek zet ze dan ook telkens iets moois uit mode- en beautyland in de kijker. Op-en-top Belgisch én met een relevant, bijzonder of hartverwarmend verhaal erachter.

Deze week: kledingketen ZEB lanceert een project om mensen met een beperking een betere shopervaring te geven.

ZEB for everyone

Redactrice Jolien: “Drukke winkelstraten zijn niet aan mij besteed, maar van snuisteren in gezellige winkels en boetiekjes, ben ik absoluut fan. Het inspireert me, geeft me energie en zorgt voor me-time met een gouden randje. Ik kus m’n beide handjes dat ik de mógelijkheid heb om dat zomaar te doen, want dat is niet bij iedereen zo.

Shoppen is voor velen nog al te vaak een uitdaging, in het bijzonder voor mensen met een beperking. Trapjes, drempels, hoge rekken, kleine paskamers … Niet evident als je bijvoorbeeld in een rolstoel zit.

Precies daarom bracht de Belgische kledingketen ZEB, samen met de vzw’s Hart voor Handicap en Inter, in kaart wat de specifieke noden zijn en hoe shoppen ook voor mensen met een beperking een moment van genieten kan worden in plaats van een challenge. Maak kennis met ZEB for everyone, een initiatief dat ik graag met jullie wil delen!”

Een fijne shopervaring voor iedereen

Uit enquêtes en verschillende panelgesprekken blijkt dat ruimere doorgangen, een rolstoelvriendelijke ingang, een overzichtelijke winkelinrichting, een ruime paskamer en kapstokken op verschillende hoogtes onmisbaar zijn om comfortabel te kunnen winkelen. Informatie waarmee ZEB aan de slag ging om hun infrastructuur waar nodig aan te passen.

Inge, één van de campagnegezichten, is alvast enthousiast: “Net zoals iedereen ben ik graag mooi gekleed, maar door mijn rolstoel is winkelen niet altijd evident. Extra hulp van het winkelpersoneel is dan ook vaak welkom. Maar naast fashionadvies en het helpen aanreiken en klaarzetten van kledij in de paskamers, wil ik vooral net zoals iedereen behandeld worden. Daarom werkte ik graag mee aan deze campagne door mijn verhaal te delen. Dergelijke initiatieven doen deugd en zijn meer dan welkom!”

Specifieke opleiding

Naast een aanpassing van de infrastructuur, volgen alle winkelmedewerkers een opleiding waarbij ze de kans krijgen om zelf te ervaren hoe het is om te winkelen met een fysieke beperking. Zo komen ze te weten hoe ze hun klanten zo goed mogelijk kunnen helpen en ondersteunen.

Luc van Mol, CEO van ZEB vertelt: “Fashion staat voor passie, geluk en plezier. Dankzij extra opleidingen voor onze winkelmedewerkers kunnen we klanten met een beperking het fashionadvies en de ondersteuning bieden die ze verdienen, hen laten stralen en een fijne shopervaring doortrekken naar al onze klanten.”

Kijk je mee naar deze testimonial?

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Meer moois in de kijker:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)