Wat moet je weten over de belastingaangifte? 8 veelgestelde vragen en antwoorden

Wat moet je weten over de belastingaangifte? 8 veelgestelde vragen en antwoorden

Het aangifteseizoen is weer aangebroken, en in tijden van corona is dat zeker niet evident. Heb jij de bruine enveloppe al in je brievenbus ontvangen, of kreeg je een mail over je elektronische belastingaangifte? Dan kan dit artikel alvast een beetje raad bieden!

Dit jaar ziet het aangifteformulier er weer een beetje anders uit dan vorig jaar. Er staan 14 nieuwe codes op, terwijl er 32 zijn verdwenen. Dat brengt het totaal nu op 811. Het goede nieuws is dat je alleen de codes ziet die relevant zijn voor jouw gewest én dat de meeste mensen minder dan een halfuur spenderen aan de aangifte. De antwoorden op deze vragen geven je alvast wat meer informatie!

1. Wanneer moet de aangifte binnen zijn?

Wanneer de belastingaangifte binnen moet zijn, hangt af van de manier waarop je ‘m indient:

  • De belastingaangifte op papier moet uiterlijk op 30 juni in het plaatselijke scanningscentrum aangekomen zijn.
  • Voor de elektronische aangifte via Tax-on-web krijg je net iets meer tijd, namelijk tot 16 juli.
  • Laat je je aangifte indienen door een boekhouder of fiscalist? Dan heeft die tijd tot 22 oktober. Belangrijk om te weten is wel dat je ‘m voor 31 augustus moet contacteren om het mandaat te activeren.

Let wel: de kans is groot dat de invultermijn wordt verlengd tot na de zomer, omdat het coronavirus voor heel wat vertragingen zorgt.

2. Wat gebeurt er als ik te laat ben met mijn aangifte?

De fiscus raadt in alle gevallen aan om niet tot de laatste minuut te wachten om je aangifte in te dienen. Ben je te laat, dan riskeer je een boete. Bovendien kan de fiscus een ‘aanslag van ambtswege‘ opstarten, wat wil zeggen dat hij zelf een berekening maakt van je belastingen. En die komt dikwijls minder voordelig uit.

Helemaal geen aangifte aandienen, wordt trouwens sterk afgeraden: dan word je beschouwd als belastingontduiker en riskeer je boetes tot 1.250 euro én een belastingverhoging van 10 tot 200 procent. Een gewaarschuwd persoon is er twee waard!

3. Moet ik mijn aangifte elektronisch of via papier indienen?

Dat hangt af van je persoonlijke voorkeur, maar tegenwoordig zijn er nog maar weinig mensen die de klassieke bruine enveloppe in de brievenbus krijgen. De fiscus streeft naar zoveel mogelijk elektronische aangiftes: dat is dikwijls handiger én beter voor het milieu. Bovendien krijg je uitleg bij bepaalde codes die je helpen bij het invullen van de aangifte.

Ontvang jij ‘m elektronisch en wil je ‘m liever op papier, of omgekeerd? Dan kun je best even bellen naar het contactcenter van de FOD Financiën op 02/572.57.57, elke werkdag van 8:30 uur tot 17 uur.

4. Wat is dat, een vereenvoudigde aangifte?

Steeds meer Belgen krijgen, in plaats van een aangifteformulier, een voorstel voor een vereenvoudigde aangifte. Dat is een document waarop de fiscus op voorhand je gegevens heeft ingevuld. Op basis daarvan worden je belastingen berekend.

Nieuw dit jaar is dat alle belastingplichtigen het voorstel via Tax-on-web ontvangen. De fiscus stuurt enkel nog een papieren exemplaar naar wie dat vorig jaar kreeg en de elektronische aangifte niet online heeft geraadpleegd. Vereenvoudigde aangiftes worden nog tot eind mei verzonden.

  • Ga je akkoord met de aangifte en de berekening van de belasting? Dan moet je niets doen. Vanaf augustus zul je automatisch het aanslagbiljet ontvangen.
  • Ga je niet akkoord? Dan moet je …
    • in het geval van een elektronische aangifte: de gegevens aanpassen via MyMinfin.
    • in het geval van een papieren aangifte: het antwoordformulier dat bij de aangifte zit, invullen en opsturen naar het adres dat op het formulier staat.

5. Hoe kan ik mijn aangifte raadplegen?

Ontvang je een papieren versie, dan krijg je ‘m netjes in de brievenbus. Voor de elektronische aangifte surf je naar Tax-on-web, waar je moet aanmelden:

  • met je elektronische identiteitskaart en kaartlezer;
  • met de identiteitsapp Itsme op je smartphone (die je eerst moet activeren met je bankkaart of identiteitskaart);
  • of met een token.

6. Wat gebeurt er als ik een fout heb gemaakt?

Fouten maken is menselijk, en dat is niet anders bij de belastingaangifte. Besef je dat je iets verkeerd hebt ingevuld, of gegevens bent vergeten vermelden? Als je een elektronische aangifte hebt ingediend, kun je ze één keer aanpassen via Tax-on-web. Heb je een papieren aangifte ingediend? Dan neem je best zo snel mogelijk contact op met je belastingkantoor om de fout recht te zetten.

7. Wat zijn de volgende stappen?

Nadat jij of je boekhouder de aangifte indient (al dan niet een vereenvoudigde versie), hoef je in principe niets meer te doen. Na een tijdje zul je automatisch je aanslagbiljet ontvangen, waarop vermeld staat of je belastingen moet bijbetalen, of een bedrag zult terugkrijgen.

Wanneer je het precies zult ontvangen, kun je nooit exact weten. Die datum hangt af van verschillende factoren, zoals de datum wanneer je de aangifte hebt ingediend, de controle van je gegevens enzovoort.

Goed om te weten: de verzenddatum verschilt elk jaar en komt niet per se overeen met de datum van vorig jaar. Van zo gauw het beschikbaar is, kun je het raadplegen op MyMinfin. Het is belangrijk om je aanslagbiljet, net als andere fiscale bewijsstukken, 7 jaar te bewaren.

8. Waar kan ik terecht als ik nog vragen heb?

Heb je nog vragen? Niet meer dan normaal, de materie is dan ook vrij ingewikkeld.

Voor eenvoudige vragen kun je terecht op de website van de FOD Financiën of bij het contactcenter op 02/572.57.57. Normaal gezien worden er ook speciale zitdagen georganiseerd in de belastingkantoren om de belastingbrief te laten invullen. Maar door de coronacrisis is dat helaas niet mogelijk. Wel kun je nog altijd gratis hulp krijgen, via de telefoon. De Federale Overheidsdienst Financiën is volop bezig met iedereen op te bellen die vorig jaar naar een belastingkantoor of de gemeente is geweest, en van wie ze het telefoonnummer heeft. Er wordt een afspraak gemaakt waarop ze opnieuw opgebeld worden door een belastingexpert die je verder zal helpen. Werd jen iet opgebeld maar kun je wel wat hulp gebruiken? Dan kun je zelf bellen naar het telefoonnummer op de bruine enveloppe om een afspraak te maken.

Bronnen: Vlaanderen.be, Financien.belgium.be, De Tijd – Coverbeeld: Getty Images

Lees ook:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)