Impact coronavirus: steeds meer jongeren krijgen het moeilijk

Impact coronavirus: steeds meer jongeren krijgen het moeilijk
Getty Images

De impact van het coronavirus op kinderen en jongeren valt niet te onderschatten. Vooral het gebrek aan sociaal contact en perspectief maakt hen steeds angstiger. Dat vertelde kinder- en jongerenpsycholoog Sarah Bal deze ochtend op Radio 1.

“Hoe moet het nu verder?”

Het coronavirus houdt al sinds maart lelijk huis in ons land en dat heeft ook gevolgen voor heel wat tieners. Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren, registreerde in september al een kwart meer oproepen dan in maart. Die oproepen komen van adolescenten tussen de 13 en 20 jaar, en het zijn niet enkel de kwetsbare jongeren die contact opnemen. Kinder- en jongerenpsycholoog Sarah Bal sprak vanmorgen in het Radio 1-programma ‘De Ochtend’ haar bezorgdheden uit.

Het gebrek aan perspectief en de verminderde sociale contacten wegen door. “Er is veel angst en onzekerheid bij jongeren over hoe het nu verder moet”, vertelt ze. “Hoe ga ik vrienden maken als ik maar zo weinig mensen mag zien? En ga ik nu vrienden kwijtraken?”

Luisteren naar onze jongeren

Volgens de psychologe moeten we dringend naar jongeren en hun bekommernissen luisteren. “We horen vaak dat jongeren zich niet aan de regels houden. Ik zie echter veel jongeren die verantwoordelijk zijn en er net erg mee bezig zijn. Zij zijn vragende partij om hen te betrekken bij beslissingen. We moeten hen durven te vragen wat voor hen belangrijk is. Wat stellen zij voor? Bijvoorbeeld om eenzaamheid tegen te gaan. Het is tijd dat we naar hen beginnen te luisteren”, besluit Bal.

Kinderen en jongeren kunnen steeds contact opnemen met Awel. Dat kan per mail of via chat. Wil je liever telefoneren? Dat kan gratis op het nummer 102, elke dag tussen 16 en 22 uur, op woensdag en zaterdag al vanaf 14 uur.

Bron: VRTNWS

Las je deze artikels al?

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)