taalvaardigheid
USA, New York, New York City

Test: hoe goed scoor jij op onze taaltest?

Door Rani Merckx

Impliceren, empathie, assembleren: het zijn termen uit onze mooie Nederlandse taal, al lijken ze voor heel wat hogeschoolstudenten soms wel Chinees. Uit recent onderzoek van hogeschool Odisee blijkt dat het taalniveau van onze studenten daalt. Maar hoe goed doe jij het? Waag je hier aan onze taaltest!

Verplichte taaltest

In 2012 voerde hogeschool Odisee een verplichte taaltest in voor eerstejaarsstudenten bij de start van het academiejaar. De hogeschool wil op die manier het verband tussen de taalvaardigheid en de slaagkansen van de studenten onderzoeken*.

Er kwam een opmerkelijk resultaat uit de bus: de taalvaardigheid van hogeschoolstudenten is drastisch achteruitgegaan.

Taalvaardigheid gaat achteruit

Taalbeleidscoördinator An De Moor licht toe aan De Standaard: “De vaardigheid van begrijpend lezen neemt af. Studenten kunnen onvoldoende de structuur van een tekst bevatten, wat het studeren bemoeilijkt. Daarnaast kunnen de eerstejaarsstudenten steeds moeilijker het onderscheid maken tussen formeel en informeel taalgebruik. Ze weten vaak niet meer wat het verschil is tussen taal in een professionele context en in een chatgesprek.”

Ook de woordenschat van eerstejaarsstudenten laat te wensen over. “Veel studenten blijken de betekenis van woorden zoals ‘empathie’ of ‘debiet’ niet te kennen.”

Slaagkansen vergroten

Je komt die turbulente studiejaren niet alleen heelhuids door met een goede taalvaardigheid natuurlijk. De garantie op een succesvolle studie gaat hand in hand met een goede studiehouding. “Een kwart van degenen die zwak scoren op de taaltest, halen door hun studiepunten zorgvuldig in te zetten, toch nog een studie-efficiëntie die uitzicht biedt op een diploma.”

Brede instroom

Maar hoe komt het dat de taalvaardigheid van onze studenten zo achteruitgaat? Volgens Tom Colpart van de dienst Kwaliteit en Beleid bij Odisee is de instroom van de studenten veel diverser geworden. Dat verklaart ook de slechte score van de campus in Brussel, waar de instroom nog diverser is dan in Aalst en Sint-Niklaas, bijvoorbeeld.

“Risicofactoren zijn vooral de sociaaleconomische status van de student, en zijn of haar thuistaal. De schoolachtergrond is de belangrijkste factor”, aldus Tom Colpaert.

Bijspijkeren

Maar volgens An De Moor is er meer aan de hand: “Er is in de eindtermen te weinig aandacht voor cognitieve taalvaardigheden“, vindt ze. De dalende prestaties in Nederlands op het einde van het basisonderwijs en het einde van de eerste graad in het secundair onderwijs zetten vorig maand de discussie over de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs nog eens op scherp.

Doe de test

Hoe goed heb het Nederlands onder de knie? Slaag jij met vlag en wimpel? Doe hier de test!

 

* Resultaten uit de analyse van de taaltest van 8.052 eerstejaarsstudenten tussen 2013 en 2018

Bron: De Standaard. Beeld: GettyImages

Nog meer testjes:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."