valse e-mail Libelle

Opgelet voor ‘phishing’: valse Libelle-mails en -brieven doen de ronde!

Door Rani Merckx

Ontving jij recent – in naam van Libelle – een e-mail in je mailbox over een abonnement dat je hebt afgesloten? Of werd je gebeld door iemand die beweerde van Libelle te zijn? Let dan goed op, want er zijn oplichters aan het werk die je geld afhandig proberen te maken.

Wat is phishing?

Bij phishing proberen oplichters via nepmails en valse telefoons je persoonlijke gegevens zoals bankcodes en wachtwoorden te ontfutselen. Momenteel circuleren er – zogenaamd uit naam van Libelle – heel wat van die nepmails en -brieven.

Waaraan herken je deze valse mails?

  • De mails hebben bovenaan een foutief Libelle-logo
  • De titel luidt: ‘Bedankt voor uw abonnement’ of ‘Bevestiging van uw abonnement’
  • De mail gaat over een abonnement dat je zogezegd hebt afgesloten. Wil je het opzeggen, dan moet je op een link klikken. Vervolgens word je opgelicht en proberen fraudeurs je bankrekeninggegevens te ontfutselen.
  • De afzender is klantenservice@libelle-ledenservice.com
  • De mail is soms ondertekend door ‘Sandra Maes’ – Hoofd klantenservice Libelle

KLIK NIET OP DE LINK IN DE MAIL/BRIEF EN GEEF OP GEEN ENKELE MANIER JE BANKREKENINGGEGEVENS DOOR.


phishing libelle

phishing mails Libelle
De valse mails die momenteel circuleren in naam van Libelle

Heb je recent zo’n mail gekregen?

Neem dan contact op met je bank en geef door wat je is overkomen. Doe ook aangifte bij de politie. Alleen op deze manier kunnen we deze frauduleuze praktijken stoppen.

Heb je nog vragen? Stuur een mailtje naar info@abonnementen.be of bel naar 02 – 467 57 27.

Zo herken je vaak valse e-mails

  • Een valse e-mail bevat vaak taalfouten.
  • Het e-mailadres van de afzender is vaak een vreemd e-mailadres. Is het de eerste keer dat een mailadres in je inbox opduikt? Dan betekent het meestal niet veel goeds.
  • De informatie is niet juist of onvolledig. Je klantnummer ontbreekt bijvoorbeeld.
  • Het kan zijn dat de e-mail wel op een e-mail van Libelle lijkt, maar in feite hebben ze een kopie gemaakt.

Zo herken je een valse telefoon

  • Je wordt telefonisch gecontacteerd door iemand die zich voordoet als medewerker van Libelle
  • Deze scammer vraagt je om een enquête in te vullen of iets dergelijks waarbij je persoonlijke informatie en bankgegevens moet achterlaten.

Wat als je wél hebt geklikt en/of ingelogd?

  • Laat de virusscanner een uitgebreide scan op de computer uitvoeren.
  • Heb je je bankgegevens achtergelaten? Neem contact op met de desbetreffende bank.
  • Wijzig voor de zekerheid de belangrijkste wachtwoorden.

Libelle neemt deze nepmails en neptelefoons heel serieus, en onderzoekt waar ze precies vandaan komen!

Beeld: GettyImages

Lees ook deze artikels over online veiligheid:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Partner Content

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."