Let op voor phishing: zo trap je niet in de val

Let op voor phishing: zo trap je niet in de val
iStock

Een mailtje van de bank, de politie, je telecomoperator of wat in eerste instantie een betrouwbare bron lijkt, is soms al genoeg om je hele bankrekening te plunderen. Phishing, fraude waarbij een oplichter je wachtwoord of bankcodes probeert te ontfutselen, maakt nog steeds te veel slachtoffers. 

Wat is phishing?

De verhalen van mensen die plots duizenden euro’s zagen verdwijnen van hun bankrekening doen al een tijdje de ronde. En ze duiken nog steeds op, want phishing blijft nog altijd te veel slachtoffers maken.

De oplichters ontfutselen bankcodes, wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens door zich uit te geven als een betrouwbare bron. Ze sturen een mail, een sms’je of een bericht via sociale media met een link waar je de cijfercode van je bankkaart intikt. Veel mensen doen dat nietsvermoedend, want wie vertrouwt z’n eigen bank of de politie nu niet? Het gevolg: de fraudeurs gebruiken je gegevens om je bankrekening leeg te halen.

De reden waarom steeds meer mensen slachtoffer worden van phishing, is volgens bankfederatie Febelfin de manier waarop de oplichters te werk gaan. Ze halen je bankrekening soms niet in één keer leeg, maar stelen regelmatig kleine bedragen. Niet iedereen merkt dat onmiddellijk op, waardoor de criminelen op het einde van de rit gaan lopen met een groot bedrag.

Zo trap je niet in de val

Terwijl je phishingmails en -berichten vroeger nog in een oogopslag kon herkennen op basis van taalfouten, gaan fraudeurs tegenwoordig professioneler te werk en zien verdachte berichten er steeds betrouwbaarder uit. Alert blijven is dus de boodschap:

  • Controleer altijd de afzender. Is het de eerste keer dat een mailadres in je inbox opduikt? Dan betekent het meestal niet veel goeds.
  • Als de link in de mail je doorverwijst naar websites waar je gratis gadgets kunt winnen, dan verlaat je best zo snel mogelijk de pagina.
  • Word je in de mail aangesproken met je naam? Goed. Als er een algemene of vage aanspreektitel te lezen is, dan is de mail vaak niet te vertrouwen.
  • Een mailtje van de bank waarin gevraagd wordt om je bankgegevens door te sturen? Niet doen. Bankinstanties vragen nooit om gevoelige informatie op mail te zetten.
  • Vragen ze je om een bedrag te betalen via Western Union, of een andere betaalmethode die je nooit gebruikt? Neem dan contact op met het Centrum voor Cybersecurity in België vóór je daadwerkelijk betaalt.
  • Als je een betaling wilt doen online, tik dan altijd zélf het webadres in van je bank, of open de app op je telefoon. Doe dat in geen geval via een andere link.
  • Als je twijfelt of de mail of het bericht betrouwbaar is, bel dan naar de bank of organisatie in kwestie om na te gaan of de boodschap wel degelijk door hen werd verzonden.

Wat als je hebt geklikt of ingelogd?

  • Gaf je bankgegevens door? Verwittig dan onmiddellijk Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) en laat je bankkaart blokkeren.
  • Laat de virusscanner een uitgebreide scan op de computer uitvoeren.
  • Wijzig voor de zekerheid de belangrijkste wachtwoorden.

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)