Bpost waarschuwt voor phishing: zo trap je niet in de val

Bpost waarschuwt voor phishing: zo trap je niet in de val
iStock

‘Uw pakket is onderweg, volg hier uw zending.’ Wie ooit al eens een online bestelling plaatste, kent het bericht. Maar postbedrijf bpost waarschuwt nu voor valse sms’en die rondgaan in hun naam. Een duidelijk geval van phishing, dat nog steeds te veel slachtoffers maakt.

Wat is phishing?

Verhalen van mensen die plots duizenden euro’s zagen verdwijnen van hun bankrekening doen al een tijdje de ronde. En ze duiken nog altijd op, want phishing blijft nog te veel slachtoffers maken.

Wat houdt phishing juist in? De oplichters ontfutselen bankcodes, wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens door zich uit te geven als een betrouwbare bron. Ze sturen een mail, een sms’je of een bericht via sociale media met een link waar je de cijfercode van je bankkaart intikt. Veel mensen doen dat nietsvermoedend, want wie vertrouwt z’n eigen bank of de politie nu niet? Het gevolg: de fraudeurs gebruiken je gegevens om je bankrekening leeg te halen.

De reden waarom steeds meer mensen slachtoffer worden van phishing, is volgens bankfederatie Febelfin de manier waarop de oplichters te werk gaan. Ze halen je bankrekening soms niet in één keer leeg, maar stelen regelmatig kleine bedragen. Niet iedereen merkt dat onmiddellijk op, waardoor de criminelen op het einde van de rit gaan lopen met een groot bedrag.

Phishing in cijfers

Vorig jaar werden er maar liefst 3.225.234 verdachte berichten doorgestuurd, wat bijna een verdubbeling is ten opzichte van het jaar voordien. In ongeveer 67.000 gevallen werd er effectief een transactie gedaan, waardoor de oplichters zo’n 34 miljoen euro buitmaakten.

Zo trap je niet in de val

Terwijl je phishingmails en -berichten vroeger nog in een oogopslag kon herkennen op basis van taalfouten, gaan fraudeurs tegenwoordig professioneler te werk en zien verdachte berichten er steeds betrouwbaarder uit. Alert blijven is dus de boodschap:

  • Controleer altijd de afzender. Is het de eerste keer dat een mailadres in je inbox opduikt? Dan betekent het meestal niet veel goeds.
  • Als de link in de mail je doorverwijst naar websites waar je gratis gadgets kunt winnen, dan verlaat je best zo snel mogelijk de pagina.
  • Word je in de mail aangesproken met je naam? Goed. Als er een algemene of vage aanspreektitel te lezen is, dan is de mail vaak niet te vertrouwen.
  • Een mailtje van de bank waarin gevraagd wordt om je bankgegevens door te sturen? Niet doen. Bankinstanties vragen nooit om gevoelige informatie op mail te zetten.
  • Vragen ze je om een bedrag te betalen via Western Union, of een andere betaalmethode die je nooit gebruikt? Neem dan contact op met het Centrum voor Cybersecurity in België vóór je daadwerkelijk betaalt.
  • Als je een online betaling wilt doen, tik dan altijd zélf het webadres in van je bank, of open de app op je telefoon. Doe dat in geen geval via een andere link.
  • Als je twijfelt of de mail of het bericht betrouwbaar is, bel dan naar de bank of organisatie in kwestie om na te gaan of de boodschap wel degelijk door hen werd verzonden.

Wat als je toch hebt geklikt of ingelogd?

  • Gaf je bankgegevens door? Verwittig dan onmiddellijk Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) en laat je bankkaart blokkeren.
  • Laat de virusscanner een uitgebreide scan op de computer uitvoeren.
  • Wijzig voor de zekerheid de belangrijkste wachtwoorden.

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)