Phishing: zo trap je niet in de val

Phishing: zo trap je niet in de val

Een mailtje van de bank, de politie of je telecomoperator is genoeg om je hele bankrekening te plunderen. Phishing, fraude waarbij een oplichter je wachtwoord of bankcodes probeert te ontfutselen, maakt alsmaar meer slachtoffers. 

De verhalen van mensen die plots duizenden euro’s zagen verdwijnen van hun bankrekening doen al een tijdje de ronde. Nu waarschuwt de bankenfederatie Febelfin dat phishing steeds meer slachtoffers maakt. Vorig jaar maakten maar liefst 9.747 mensen melding van oplichting via internetbankieren, drie keer zoveel dan het jaar voordien.

8 miljoen euro

De oplichters ontfutselen bankcodes, wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens door zich uit te geven als je bank, de politie of je telecomoperator. Ze sturen een mail, een sms’je of een bericht via sociale media met een link waar je de cijfercode van je bankkaart intikt. Veel mensen doen dat ook nietsvermoedend, want wie vertrouwt z’n eigen bank of de politie nu niet? Het gevolg: de fraudeurs gebruiken je gegevens om je bankrekening leeg te halen.

De reden waarom steeds meer mensen slachtoffer worden van phishing, is volgens Febelfin de manier waarop de oplichters te werk gaan. Ze halen je bankrekening niet in één keer leeg, maar stelen regelmatig kleine bedragen. Niet iedereen merkt dat onmiddellijk op, waardoor de criminelen op het einde van de rit gaan lopen zijn met een groot bedrag.  Vorig jaar gingen de fraudeurs met maar liefst 8 miljoen euro aan de haal.

Zo trap je niet in de val

  • Controleer altijd de afzender. Is het de eerste keer dat een mailadres in je inbox opduikt? Dan betekent het meestal niet veel goeds.
  • Als de link in de mail je doorverwijst naar websites waar je gratis gadgets kunt winnen, dan verlaat je best zo snel mogelijk de pagina.
  • Word je in de mail aangesproken met je naam? Goed. Als er een algemene of vage aanspreektitel te lezen is, dan is de mail vaak niet te vertrouwen.
  • Een mailtje van de bank waarin gevraagd wordt om je bankgegevens door te sturen? Niet doen. Bankinstanties vragen nooit om gevoelige informatie op mail te zetten.
  • Vragen ze je om een bedrag te betalen via Western Union? Of een andere betaalmethode die je nooit gebruikt? Neem dan contact op met het Centrum voor Cybersecurity in België vóór je daadwerkelijk betaalt.
  • Als je een betaling wilt doen online, tik dan altijd zélf het webadres in van je bank, of open de app op je telefoon. Doe dat in geen geval via een andere link.

Heb je je bankgegevens toch doorgegeven? Verwittig dan onmiddellijk Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) en laat je bankkaart blokkeren.

Bron: De Morgen – Foto: iStock 

LEES OOK:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)