Wat is Black Friday en doen we eraan mee?

Wat is Black Friday en doen we eraan mee?
Women shopping during winter christmas sales in Piazza di Spagna and Via dei Condotti in Rome, Italy

Vrijdag, 24 november, is het Black Friday, de dag waarop je in veel winkels korting krijgt. Hét moment om je kerstinkopen te doen? Wij vroegen het aan marketingexpert Luk Warlop.

Kerstmis staat voor de deur en dat betekent dat heel wat mensen beginnen uit te kijken naar leuke cadeaus. Op Black Friday pakken veel winkelketens, webshops en zelfs kleine handelaars en boetieks uit met geweldige kortingen, in aanloop naar de kerstperiode. Een trend die komt overwaaien uit Amerika en waar veel winkels maar al te graag van profiteren. Want tijdens de klassieke solden, die pas na de feestdagen plaatsvinden, kopen mensen steeds minder.

Waar komt ‘Black Friday’ vandaan?

Marketingexpert Luk Warlop: “Het is een fenomeen dat komt overwaaien uit Amerika. Daar trekken mensen de dag na Thanksgiving massaal naar de winkels. De term ‘Black Friday’ werd voor het eerst gebruikt in de jaren zestig, toen de verkeersdrukte van en naar de grote winkelcentra gigantisch was. De winkelstraten zagen letterlijk zwart – black – van het volk. Twintig jaar later werd een andere verklaring gegeven voor de term Black
Friday: na Thanksgiving stonden winkeliers voor het eerst ‘in het zwart’. Waar ‘in het rood staan’ betekent dat je verlies maakt, verwijst Black Friday dus naar de eerste dag waarop winkeliers winst maken.”

Wie doet eraan mee?

“In het begin waren dat vooral de webshops, omdat zij internationaler zijn dan de klassieke winkels, een groter bereik hebben en dus meer beïnvloed worden door de Verenigde Staten. Maar vandaag de dag pakken ook steeds meer modeketens en elektrozaken uit met flinke kortingen. Op die manier trekken zij meer klanten aan om zo de concurrentie aan te gaan met andere ketens.”

”Marketingexpert Luk Warlop: “Door te spreken over Black Friday, omzeilen de winkeliers de strenge wet op de solden”

Waarom doen winkeliers hier mee aan Black Friday, ook al vieren wij geen Thanksgiving?

“Door de strenge wetten omtrent de solden, is het voor de winkels moeilijker om zomaar met kortingen uit te pakken. Maar dat omzeilen ze door het woord ‘solden’ niet te gebruiken. Door er simpelweg een andere naam aan te geven, zoals Black Friday, is het voor hun dus wél mogelijk om buiten die periodes kortingen aan te bieden.”

Is zo’n dag wel een goed idee?

“Voor de winkeliers wel, want zij zien hun winst natuurlijk stijgen. Voor de consument iets minder. Sommige winkeliers gebruiken Black Friday als dé dag om de oude collectie van de hand te doen voor lagere prijzen, nog voor ze de nieuwe in de winkel hangen. Bovendien is het bewezen dat mensen tijdens de solden meer dingen kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben. Hoewel we goed beseffen dat die zogezegde aantrekkelijke kortingen beter lijken dan ze feitelijk zijn, durven we dat weleens vergeten. De adrenaline en de opwinding die we voelen door al die geweldige aanbiedingen maakt dat we in zulke periodes, of op zo’n dag, te veel kopen.”

Als je koopt zonder korting, ben je slecht bezig als consument?

“Koop je kleding en andere zaken zonder korting, dan maak je net een veel rationelere beslissing. Je vraagt je dan af: heb ik dat écht nodig? Betaal je de volle pot, wil dat zeggen dat je de spulletjes echt gaat gebruiken en dat je niet het risico wilt lopen om er tijdens de solden voor te moeten vechten.”

Naast Black Friday heb je nu ook Buy Nothing Day. Wat is dat precies?

“Dat is eigenlijk niet meer dan een symbolische dag om te protesteren tegen het consumentisme, dus tegen het koopgedrag van de mensen. Je kunt het vergelijken met de Internationale Vrouwendag, waarop we even stilstaan bij de gendergelijkheid. Op Buy
Nothing Day krijgen we de tijd om na te denken over wat we allemaal kopen en of we alles effectief gebruiken. We leven in een maatschappij waarin we steeds meer willen. En al die kortingen maken het soms moeilijk om iets te laten liggen. Maar hebben we alles wat we kopen écht nodig?

Ook leuk:

 

 

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)