Boekrecensie: De allerlaatste caracara ter wereld

Door De Redactie

Peter Verhelst heeft een nieuw boek uit. In De allerlaatste caracara ter wereld wordt de rust op een eilandje plots verstoord door het aanspoelen van vrouwenlichamen.

Dokter Duval en priester Coriolan vormen de hoofdpersonages van dit boek. Ze hebben een bijzondere vriendschap met weinig maar veelzeggende woorden. Het eiland waarop ze leven is een vredige plaats van inwijkelingen en stambewoners. De rust wordt verstoord wanneer plots een vrouwenlichaam wordt opgevist. Het eiland raakt in de ban van haar mysterieuze verschijning. Duval, Coriolan en de plaatselijke commissaris weten niet wat ze met haar moeten aanvangen. Wanneer nog meer vrouwen en ook bruinvissen aanspoelen, raken de eilandbewoners in paniek. Met de komst van deze wezens worden langzamerhand de pijnlijke geschiedenis en geheimen van het eiland onthuld.

Wie van Peter verhelst zijn mysterieuze schrijfstijl houdt, zal bij dit boek niet teleurgesteld worden. Het boek leest erg vlot, maar neem vooral de tijd om het te doorgronden. Dat je af en toe de wenkbrauwen fronst is niet abnormaal. Maar geleidelijk aan ontdek je de symboliek achter de figuren, verhalen en beeldspraak. De panische angst van het eiland voor de mysterieuze vrouwen kan gezien worden als een angst voor verandering. De eilandbewoners verlangen naar een utopische wereld en hebben daar veel voor over. Zoals het mooi verwoord wordt in één van de zinnen: 'Er is geen reden om te twijfelen aan die verhalen – zolang we geloven in de kracht van verhalen, gaat niets verloren.'

Een boek dat je achterlaat met veel vraagtekens, maar wel aanzet tot nadenken en filosoferen.

De allerlaatste caracara ter wereld van Peter Verhelst
Uitgeverij Prometheus