Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Burn-out? Niet reddeloos verloren!

Door De Redactie
In België kampen op zijn minst 200.00 mensen met een burn-out. Tegen 2020 zou een burn-out zelfs de grootste oorzaak van werkonbekwaamheid worden. Leer dus alvast de alarmsignalen herkennen en hou rekening met een aantal tips om niet in een diep dal terecht te komen!

De alarmsignalen

  • moe wakker worden
  • darmproblemen
  • slecht slapen
  • geen zin meer in eten of seks
  • lusteloosheid
  • concentratieproblemen
  • prikkelbaarheid
  • opgejaagd gevoel
  • spierpijn aan nek/schouder/rug
  • vergeetachtigheid

Anti-burn-out-tips

  • Doe niet alles tegelijk.
  • Stel je grenzen en durf soms nee te zeggen. Heb je je toch laten overhalen? Ook dan kun je nog op je belofte terugkomen.
  • Wees niet te perfectionistisch. Het hoeft niet altijd ideaal te zijn, gewoon mag ook wel eens.
  • Luister naar je lichaam: let op alarmsignalen en grijp op tijd in.
  • Aanvaard jezelf, je mindere kantjes incluis. Wat anderen van je denken? Ze doen maar!
  • Hou je sociale contacten op peil. Omring je met goeie vrienden. Investeer ook in je partner.
  • Sluit je af voor nutteloze prikkels.
  • Stel je elk jaar de volgende vragen over je leven: waar sta ik, wat wil ik bereiken, wat vind ik belangrijk? Door op tijd na te denken, kun je ook op tijd bijsturen.
  • Zoek uit wat je energie kost en wat energie geeft.
  • Zoek hulp voor het te laat is. Hoe dieper je wegzakt, hoe langer het duurt voor je er weer bovenop bent.

Meer verantwoordelijkheid, meer kans

Sommige mensen zijn extra gevoelig voor een burn-out:

  • vrouwen in de hoogste beroepscategorieën
  • mensen die werken in de zorgsector of het onderwijs
  • mensen met een belangrijke functie, zoals bedrijfsleiders en kaderleden