Interessant: daarom geven we graag cadeautjes

Interessant: daarom geven we graag cadeautjes

De kerstperiode komt steeds dichterbij. Vroege vogels sloegen hun cadeautjes enkele weken geleden al in. Anderen shoppen last minute wat spulletjes bij elkaar. Maar één ding hebben we gemeen: we geven graag. Experte Sociale Psychologie en Positieve Psychologie Griet Van Vaerenbergh aan Thomas More Antwerpen legt uit waarom.

Sociale Psychologie reikt verschillende redenen aan om te geven. “Al klinkt de ene wel wat minder mooi dan de andere”, verklapt Griet.

Geven = nemen

Ken je dat prikkende gevoel? Je gaf je beste vriendin een leuk geschenk voor haar verjaardag, maar wanneer je zelf verjaart, heeft zij niets voor jou voorzien. In dat geval gaf je haar dat cadeau vanuit een wederkerigheidsnorm. Volgens Griet zit er dan een egoïstische reden achter het geven: “Je geeft eigenlijk iets aan een ander in de verwachting er zelf iets voor terug te krijgen.” Betrapt.

Helper’s high

Toch is Griet ervan overtuigd dat mensen ook vaak iets geven zonder dat ze er iets voor in de plaats willen. Denk bijvoorbeeld aan liefdadigheidsacties. Dan spreekt Sociale Psychologie over een altruïstische reden om iets cadeau te doen: geven om het geven zelf, zonder dat je de intentie hebt om iets terug te krijgen. We zouden dan kunnen spreken over een helper’s high. Die is vergelijkbaar met een runner’s high. Wanneer je loopt, komen er stoffen vrij in de hersenen waardoor je jezelf beter gaat voelen. Hetzelfde gebeurt wanneer we geven aan anderen.

Een cadeau geven versterkt positieve gevoelens van verbondenheid en solidariteit tussen twee personen. Griet: “Positieve psychologie gaat ervan uit dat ervaringscadeaus, meer dan materiële cadeaus, positieve gevoelens en duurzame herinneringen met zich meebrengen. Samen iets beleven is voor velen meer waard dan de zoveelste cd om in je kast te zetten.”

Positief zelfbeeld

Verder haalt Griet aan dat geven positieve gevolgen heeft op ons zelfbeeld. Mensen piekeren, zeker wanneer het nieuwe jaar om de hoek loert. Je vraagt je bijvoorbeeld af hoe je de dingen beter kunt aanpakken vanaf januari. “De kerstperiode kan op dat moment voor afleiding zorgen. Je kijkt op een positievere manier naar jezelf als je jezelf percipieert als een gever.” Die regel geldt trouwens niet enkel tijdens de feestdagen.

Er zijn echter twee zijdes aan die medaille. Dankbaarheid kunnen uiten nadat je iets krijgt, kan evengoed je zelfbeeld boosten. “Sommige mensen hebben er in bepaalde periodes meer nood aan om te krijgen. Het is dan heel fijn voor de personen die geven om te kunnen geven en voor diegenen die krijgen om iets te krijgen”, legt Griet uit.

Geluksboost

In positieve psychologie bestaat er het begrip random acts of kindness. “Uit onderzoek blijkt dat als je gedurende zes weken één keer per week iets geeft aan of doet voor iemand anders, jij je na die zes weken gelukkiger zult voelen.” Volgens Griet moet het dan wel gaan om handelingen die je doorgaans niet stelt, want anders voel je natuurlijk geen verschil.


Griet van Vaerenbergh

Met Kerstmis is er doorgaans één moment in het jaar waarop we massa’s cadeaus uitdelen. Hoewel dat tot positieve gevoelens kan leiden, worden we er niet gelukkiger van. Ben je dus op zoek naar een belofte voor het nieuwe jaar, probeer dan wat vaker iets te doen voor een ander. Sta een keer jouw plaats af op de bus, of geef iemand eens een complimentje. Het kost je niets en je krijgt er gegarandeerd iets voor terug.

LEES MEER:

Volg ons op FacebookInstagramPinterest en schrijf je in op onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes!

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Lees verder na de reclame

Het volgende Libelle-artikel is echt even het wachten waard :)