
De herbivoor is de nieuwe ‘nieuwe man’
Bijna de helft van alle Japanse mannen tussen 20 en 34 jaar noemt zichzelf een ‘herbivoor’. Deze mannen willen de traditionele verwachtingen op gebied van werk, liefde en consumptie doorbreken.
Japan heeft altijd al erg hoge eisen gesteld aan haar mannelijke bevolking. Meteen na hun studies moeten Japanners full time werken om hun vrouw en kinderen te onderhouden. Ze maken lange dagen op kantoor en de prestatiedruk ligt erg hoog. Vaak moeten de mannen ook na de werkuren nog op stap met collega’s en drinken ze tot ze erbij neervallen. Afzeggen, opgeven of naar huis gaan, staat gelijk aan gezichtsverlies lijden.
De nieuwe nieuwe man heeft er genoeg van. Hij eet geen vlees, vindt carrière, status en de daarbijhorende auto onbelangrijk en heeft totaal geen behoefte aan een vrouw of seks. Daartegenover staat dat deze mannen weinig zelfvertrouwen hebben, veel tijd alleen doorbrengen en vaak op het internet surfen.
Met hun houding kanten de nieuwe Japanners zich tegen de levensstijl van hun ouders en de levensweg die zij voor hen uitgestippeld hadden. Volgens Japanse journalisten “heeft de herbivoor altijd al bestaan in het land van de rijzende zon, maar stijgen ze in aantal door de huidige economische crisis. Door de harde tijden krijgen mannen een andere houding ten opzichte van de consumptiemaatschappij. Toen alles nog goed ging, haalden de mensen hun eigenwaarde uit hun geld, maar de herbivoor koopt niets om mee te pronken, omdat hij het zich gewoon niet kan veroorloven.”