Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

De verleidingstrucs van de supermarkt

Door De Redactie

Je kent het wel; je gaat met een lijstje naar de winkel en komt met drie keer zoveel thuis. Dat is niet zo raar want drie op de vier aankopen worden pas in de winkel beslist. In dit artikel vind je enkele trucjes die supermarkten gebruiken om jou tot ‘impulsaankopen’ te verleiden.

1. Kopen terwijl je wacht

In de meeste supermarkten zorgen ze er voor dat je altijd even moet wachten aan de kassa. Niet te lang natuurlijk maar wel een rij van een karretje of drie. Terwijl je staat te wachten en je honger of dorst begint te krijgen, zie je snoepgoed, gekoelde drank en magazines. Dat is uiteraard geen toeval.

2. Nog duurder

Wanneer een winkel klanten wil verleiden om een bepaald product te kopen, plaatsen ze er soms een duurdere concurrent naast. Daardoor lijkt het eerste product plots véél goedkoper en krijg je de neiging om het mee te nemen.

3. Goed geplaatst

Een kurkentrekker bij de wijn, een mooi kommetje bij de olijven, plakje ham bij de meloenen, … Subtiel is het niet maar toch laten we er ons steeds weer door vangen.

4. Eerst gezond, dan lekker

Bij veel supermarkten bevindt de groente- en fruitrayon zich vooraan in de winkel. Dat is bewust want blijkbaar grijpen we na de aankoop van portie gezond gemakkelijker naar chips en chocolade.

5. Commercieel geurtje

Is het je al opgevallen dat het in de supermarkt vaak naar versgebakken brood ruikt? Ook dat is bewust. De geur van brood zorgt er namelijk voor dat we zin krijgen in lekker eten. En iemand die zin heeft, koopt meer. De gratis hapjes die je in de winkel mag proeven, beogen trouwens hetzelfde effect. Daarom is het ook niet slim om naar de supermarkt te gaan als je honger hebt.

6. Snoep op kinderhoogte

Normaal gezien verkopen producten op de onderste schappen niet zo goed. Hier is echter één uitzondering op: snoepgoed. Door snoepjes op het laagste rek te plaatsen, kunnen kinderen er gemakkelijk bij. En kinderen beïnvloeden het aankoopgedrag nog meer dan supermarkten of producenten. Elke mama zal dat kunnen bevestigen.

7. OP=OP

Als mensen het gevoel hebben dat ze iets niet kunnen krijgen, gaat er onbewust een knop om en willen ze het hoe dan ook hebben. Een slogan als ‘op=op’ zet ons dan als snel aan tot kopen.

Bron: Libelle 30/12